Wat betekent het EU-landbouwakkoord voor Fryslân?

Door Provinciale Staten op 22 oktober 2020

Dinsdagnacht is er een akkoord bereikt over de Europese landbouwbegroting voor de komende zeven jaar. Het is aan de lidstaten om dit akkoord verder uit te werken. “Het akkoord is een stuk minder groen dan we als PvdA hadden gehoopt en blijft achter bij de doelen van de Europese Green Deal. Ik ben daarom bezorgd over de betekenis van dit akkoord voor onze eigen, Friese landbouwambities”, reageert PvdA-Statenlid Hetty Janssen. “De provincie Fryslân streeft naar een duurzame, natuurinclusieve landbouw in 2025. Landbouw die circulair is en bijdraagt aan het herstel van de biodiversiteit. Welke rol gaat dit akkoord spelen in ons landbouwbeleid?” wil Janssen weten van de gedeputeerde.

Eco-regelingen

Onderdeel van het akkoord zijn de zogeheten eco-regelingen. In ruil voor klimaat- en natuurvriendelijke activiteiten, worden boeren ondersteund in hun inkomen. De minister gaat nu in gesprek met de gemeenten en provincies om de regelingen op te stellen. “Hoe verloopt dit proces en hoe gaan we de uitwerking van de eco-regelingen combineren met onze Friese aanpak?”, vraagt Janssen zich af.

Landbouwagenda

Volgende maand bespreken de Provinciale Staten tijdens de vergadering over de landbouwagenda hoe we onze landbouwambities voor 2025 gaan behalen. De gedeputeerde heeft al laten weten dat hij hiervoor ook kijkt naar subsidies vanuit Europa. Janssen wil daarom ook weten welke financiële mogelijkheden het nieuwe EU-beleid biedt om onze eigen ambities waar te maken. De PvdA wil graag meer duidelijkheid over de impact van de Europese ontwikkelingen op Fryslân voordat de Statenvergadering plaatsvindt.

Hetty Janssen

Statenlid