Vrouwennetwerk praat over doorbraakprojecten in circulariteit

23 april 2019

“Samen leren hoe een duurzame wereld eruit ziet: daar hebben we iedereen bij nodig!” Dat is het credo van Heleentje Zwart tijdens de netwerkbijeenkomst van de Friese PvdA vrouwen. Een groot aantal vrouwen kwam op 12 april naar de netwerkbijeenkomst met circulaire economie als thema. Dit keer in de ‘Ohm van Emma’ aan de Emmakade in Leeuwarden.

Circulair Fryslân

Heleentje Zwart is vanuit Circulair Fryslân betrokken bij het project ‘Spark the Movement’ en kan heel boeiend en bevlogen vertellen over haar project. Heleentje geeft aan dat als we de duurzame samenleving serieus willen nemen, we ervoor moeten zorgen dat jongeren van jongs af aan leren wat de mogelijkheden zijn om daar een positieve bijdrage aan te kunnen leveren. Op de Friese mbo’s en hbo’s is het begrip circulaire economie langzamerhand gemeengoed geworden en ook bij de nieuwe faculteit van de RUG ‘Campus Fryslân’ staan het centraal in de lessen en de bedrijfsvoering. Maar ook het basis- en voortgezet onderwijs willen we hierbij betrekken.

Dress for success

Hillie de Vries heeft ons meegenomen in het werk van ‘Dress for Success’. ‘Dress for Success’ is een vrijwilligersorganisatie die mensen met een uitkering of minimumkomen aan kleding helpt voor speciale gelegenheden. Hebben ze bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek, dan kunnen ze bij deze organisatie terecht. ‘Dress for Success’ voorziet hen gratis van kleding en advies, waardoor ze er bij het gesprek representatief uitzien. Na haar werk als docent geeft Hillie hier met veel plezier vrijwillig advies. En dat advies is breed. Zo mooi om mensen vol zelfvertrouwen met hun aanwinst de deur uit zien gaan. Haar presentatie wordt afgesloten met een rondleiding door de winkel van ‘Dress for Success’ in Emmastate.

Recycle Boulevard

Als laatste vertelt een zeer enthousiaste Louise Cohen over haar werk als ontwerper en over haar werk bij Omrin Estafette. De kunstenares noemt zich zelf polyvalent ontwerper en houdt zich al langer bezig met hergebruik en kringloopketens. Omrin Estafette heeft net als Louise Cohen’s als missie het voorkomen van afval. Met ‘The Upcycle Collection’ kunnen ze in de Recycle Boulevard hun gedeelde visie verwezenlijken door een bijdrage te leveren aan het verminderen van afval. Daarnaast biedt de bijzondere manier van produceren werkervaringsplekken en de mogelijkheid om talenten en vaardigheden te ontwikkelen binnen een veilige en sociale omgeving.

Er is gewoon tijd te kort voor wat Louise allemaal wil vertellen. In ieder geval heeft ze ons zo nieuwsgierig gemaakt, dat we allemaal vast binnenkort een kijkje gaan nemen bij de Boulevard. Louise maakt nog even gebruik van de gelegenheid: zijn er vrouwen die begeleider willen worden bij dit project? Graag dan contact met haar opnemen via haar website.

Jorwerter Streekproducten

Tijdens de bijeenkomst wordt er ook heerlijk gegeten van de gerechten van het buffet, klaargemaakt door Rik en Sjoerd. Een echte aanrader.