Veilig van A naar B

Door Provinciale Staten op 31 oktober 2020

Hoe zorgen we dat fietsers veilig van A naar B kunnen? Op welke manier houden we het Friese ov voor iedereentoegankelijk? Wat kunnen we doen om het toegenomen plezier in wandelen ook na de coronatijd vast? Tijdens de Provinciale Staten van 21 oktober debatteerde Edou Hamstra (woordvoerder verkeer en vervoer) over de Startnotitie Regionaal Mobiliteit Programma en de Stortnotitie Fyts. De PvdA zet zich in voor een bereikbaar ov, veilige fietspaden en aandacht voor wandelen.

Voorkom fietsongelukken

“Voorkom meer fietsongelukken”, bracht Edou bij de Startnotitie Fyts in. Van de 1502 fietsongelukken zijn 81% eenzijdig. Bijvoorbeeld door een botsing met een paaltje of een valpartij op een slecht onderhouden weg. Maak fietspaden veiliger en toegankelijker door obstakels te verwijderen en ze beter te onderhouden. De PvdA stemde tegen een campagne ter promotie van de fietshelm: “Wij pakken met dat geld dan liever een onveilig kruispunt aan, waardoor we ongelukken voorkomen.” Van de fietshelm is niet bewezen dat het de veiligheid verbeterd. Het is een pleister op een wond en de PvdA zet de middelen van de provincie liever in om de wond te voorkomen. Daarnaast vinden wij dat wanneer de overheid fietsers wil stimuleren een helm te dragen, dit beter op landelijk niveau kan gebeuren.

Bereikbaar ov

Om het ov voor iedereen toegankelijk te houden, vindt Hamstra het belangrijk dat mensen betrokken worden bij het nemen van besluiten. “Het gaat om meer dan alleen data. Het vervangen of verwijderen van een bushalte kan niet enkel en alleen opbasis van reizigersaantallen.” Daarom pleit Hamstra om ook te vragen naar de ervaringen van buschauffeurs. “Wie komen zij tegen? Hoe afhankelijk zijn reizigers van de halte? Zo houden we het ov toegankelijk.”

Stimuleer wandelen

Mobiliteit betekent beweging. En beweging is gezond. Steeds meer van ons wandelen in de coronatijd voor hun plezier. Daardoor bewegen we meer, worden we vitaler en krijgen we meer gezonde jaren. Hamstra: “In de commissie werd aandacht gevraagd om in het RMP ook het onderwerp ‘wandelen’ op te nemen. Stimuleer wandelen door het makkelijker, veiliger en mooier te maken. Wandelen kan bijdragen aan de ambitie om van Fryslân een Bloeizone te maken.”

Edou Hamstra

Lijsttrekker Provinciale Staten