Van Wad tot strand: PvdA bezoekt Schiermonnikoog

Door Provinciale Staten op 29 juni 2018

FOTOREPORTAGE – Bij een bezoek aan Schiermonnikoog weet je van te voren dat je gaat fietsen. Maar voordat ‘PvdA foar Fryslân’ vrijdag op de fiets stapte, ging het op de veerboot in gesprek met Wagenborg directeur Ger van Langen. Hij hield een pleidooi voor duidelijkheid over het onderhoud van de vaarwegen naar de Waddeneilanden. “Bij laag water kun je er gewoon niet doorheen komen.” Van Langen schetste op heldere wijze de complexe verhoudingen tussen veiligheid, bereikbaarheid en natuurbescherming. Na een warm welkom op de pier van ‘Schier’ door Marja van der Meer, raadsleden Wyb Jan Groendijk en Ilja Zonneveld, wethouder Erik Gerbrands en zijn voorganger Louis Wiersema begon een uitgebreide rondleiding over het eiland. Zo werd een bezoek gebracht aan veehouder Ludie van der Bijl, de dichtslibbende jachthaven, het gemeentehuis en beeldend kunstenaar Klasiena Soepboer.

Van Wad tot strand: PvdA bezoekt SchiermonnikoogGer van Langen had een duidelijke boodschap voor de politici: “We zijn nu letterlijk aan het doormodderen. Maak een keuze. Gaan we voor natuur of gaan we bereikbaarheid voorop stellen?”

Van Wad tot strand: PvdA bezoekt SchiermonnikoogAangekomen op het eiland was Louis Wiersema (r.) duidelijk over de duurzame ambities van het Waddeneiland: “We willen zelfvoorzienend zijn.”

Van Wad tot strand: PvdA bezoekt SchiermonnikoogAls tegenstander van gasboringen vroeg de PvdA tijdens het bezoek aandacht voor een gasvrij Schiermonnikoog.

Van Wad tot strand: PvdA bezoekt SchiermonnikoogLudie van der Bijl vertelde op zijn boerderij over de overeenkomst tussen de zeven lokale boeren om een derde van hun melkvee in te leveren.

Van Wad tot strand: PvdA bezoekt SchiermonnikoogMet een eigen zuivelboerderij willen ze hun inkomsten compenseren. “In de toekomst willen we eigen eilander product verkopen en zelf zuivel verwerken.”

Van Wad tot strand: PvdA bezoekt SchiermonnikoogBij de jachthaven vertelde wethouder Gerbrands (l.) over de dichtslibbende jachthaven.

Van Wad tot strand: PvdA bezoekt SchiermonnikoogDe kosten voor het baggerwerk zijn enorm, omdat het slib naar open zee moet. “Het liefst willen we het hier naast de zeedijk storten.”

Van Wad tot strand: PvdA bezoekt SchiermonnikoogNa een korte adempauze op het gemeentehuis ging de fietstocht verder naar het atelier van Klasiena Soepboer.

Van Wad tot strand: PvdA bezoekt SchiermonnikoogSoepboer (r. met laptop) vertelde vol trots over opgroeien op het eiland en de inspiratie die het haar geeft.

Van Wad tot strand: PvdA bezoekt SchiermonnikoogHaar nieuwste werk ‘Colours of the Sea’ combineert plastic ‘afval’ met keramiek in de vorm van koraal.

Van Wad tot strand: PvdA bezoekt SchiermonnikoogOp het activiteitenstrand van Schiermonnikoog werd vlak voor vertrek kort genoten het onstuimige weer.

Van Wad tot strand: PvdA bezoekt SchiermonnikoogAlle foto’s van het werkbezoek aan Schiermonnikoog bekijken? Ga dan mee naar onze Flickr-pagina