‘Totaal opgelucht met uitslag’

Door In het nieuws op 23 november 2017

In Leeuwarden wist de Partij van de Arbeid onder aanvoering van het oud-Kamerlid Lutz Jacobi het gevreesde verlies te beperken tot één zetel (van 12 naar 11). Hiermee bleven de sociaaldemocraten met afstand de grootste. Er werd gespeculeerd over een Lutz-effect, maar in Súdwest-Fryslân hield de PvdA minstens even goed stand (6 zetels). ,,Totaal opgelucht’’, verwoordde lijsttrekker en wethouder Stella van Gent haar gevoel. SAM Waadhoeke (de combi PvdA, D66, GL en Werkgroep het Bildt) haalde eveneens 6 zetels.

Lodewijk Asscher euforisch

,,Waanzinnig’’, reageert Lodewijk Asscher. ,,Dit geeft ontzettend veel energie.’’ In Leeuwarden blijft de partij tegen de stroom in de grootste fractie. Voor Asscher, de landelijke voorman, was zulk positivisme al even geleden. Hij vindt het prachtig. ,,No Lutz, no glory.’’ De Leeuwarder uitslag geeft landsbreed moed. ,,Ik merk het aan iedereen. Er is optimisme tot en met.’’ Het succes in de Friese hoofdstad wil hij volledig toeschrijven aan ,,het Lutz-effect’’. ,,Ik ben er veel geweest, ze heeft er enorm hard voor gewerkt.’’

‘Lokaal gestemd’

,,Leeuwarden kiest voor stabiliteit’’, reageert PvdA-wethouder Sjoerd Feitsma. ,,En mijn eerste gedachte is: we gaan dit vertrouwen waarmaken. Het is heel bijzonder.’’ Ook Feitsma zoekt nog naar een verklaring voor de monsteruitslag: bij de Kamerverkiezingen eindigde de PvdA namelijk als vijfde partij. ,,Ik denk: de mensen hebben lokaal gestemd.”

1500 rozen

De PvdA in Súdwest-Fryslân heeft zich een slag in de rondte gewerkt in de campagne om de dramatische val van de partij bij de landelijke verkiezingen een beetje te herstellen. Van Gent en haar team deelden dik 1500 rozen uit om de kiezers te overtuigen.

Verrassing

De grootste verrassing in Waadhoeke is de nieuwe partij SAM. ,,We zijn nog niet erg bekend, dus hier ben ik heel blij mee”, aldus lijsttrekker Govert Geldof.

Fragmenten uit artikelen van Leeuwarder Courant (23 november 2017): ‘PvdA en CDA domineren’ (Willem Bosma), ‘Opgetogen Lodewijk Asscher noemt uitslag waanzinnig’ (Saskia van Westhreenen), ‘Geen deukje in het rode bolwerk’ (Erwin Boers & Rob Leemhuis’), ‘SAM verrast in Waadhoeke, CDA wint’ (Maria Del Grosso), ‘CDA regeert in Súdwest’ (Elizabeth Vogelzang)

Waar ben je naar op zoek?