‘Tegen gasboringen bij Schiermonnikoog’

Door Provinciale Staten op 19 oktober 2017

De PvdA heeft zich opnieuw hard uitgesproken tegen nieuwe gasboringen. Statenlid Hetty Janssen maakte woensdag duidelijk dat de partij er „alles aan wil doen” om Den Haag te laten weten dat Fryslân geen gasboringen meer wil. Daarbij maakte ze duidelijk dat dit specifiek geldt voor het gasveld in de Noordzee boven Schiermonnikoog, ook al is dat technisch geen Fries grondgebied. De motie die PvdA samen met de Partij voor de Dieren, SP, FNP, GrienLinks en de ChristenUnie indiende werd met een meerderheid aangenomen.

Proefboringen

Eerder op de dag stelde Janssen al vragen over het niet afnemende aantal vergunningen voor proefboringen. De PvdA wil een totaal overzicht van de vergunningen en informatie hoe voorkomen kan worden „dat er vrolijk doorgeboord wordt”. Tijdens het vragenuurtje van Provinciale Staten was gedeputeerde Michiel Schrier (SP) genoodzaakt om direct antwoord te geven. Hij deed de toezegging dat er een overzicht komt van de vergunningen, maar gaf de waarschuwing dat heel Fryslân – „op een paar plukjes na” – eigenlijk al vergund is.

Hetty Janssen

Statenlid