‘Stip op de horizon voor biodiversiteit haalt eindstreep nog niet’

Door Provinciale Staten op 23 mei 2018

“De tijd van overleggen is voorbij.” Statenlid Hetty Janssen verdedigde woensdag met hart en ziel het initiatiefvoorstel ‘Integrale aanpak behoud Friese natuur en landschap’. De overheid moet volgens de PvdA verantwoordelijkheid tonen en heldere doelen stellen voor de biodiversiteit in heel Fryslân. “Een duidelijke stip op de horizon geeft perspectief. Het zet mensen aan het denken en biedt kansen”, verduidelijkte Janssen. Helaas zonder resultaat. Vanwege een vijandig amendement van de coalitie, dat het besluit volledig zou wijzigen, besloten de initiatiefnemers het voorstel van de agenda te halen.

Fel debat

“De publicaties en onderzoeken over de teloorgang van de biodiversiteit vliegen ons om de oren”, begon Janssen haar bijdrage in Provinciale Staten. Wat volgde was een fel debat over de noodzaak om de balans tussen landbouw, natuur en milieu te herstellen. De coalitie en oppositie clashten over de scherpte van de doelen en het ‘van onderop’ aanpakken van de problematiek. “Wij, de initiatiefnemers, hebben een heldere en duidelijke ambitie. We willen een trendbreuk om op integrale wijze de biodiversiteit in het veenweidegebied te stimuleren”, aldus Janssen, die zei „trots” te zijn op het initiatiefvoorstel en veel bijval kreeg uit de samenleving.

Ambities

De natuur- en landbouwsector hebben volgens de PvdA baat bij duidelijkheid. Janssen beklemtoonde dat iedereen, ook de landbouw, over de uitvoering mee moet praten. “Maar de overheid stelt de doelen vast, zoals we dat ook doen bij het dichtdraaien van de gaskraan in 2030.” De coalitie durfde dit niet aan en kwam met minder concrete ambities. Janssen concludeerde, namens de initiatiefnemers, dat dit afgezwakte voorstel niet het voorstel is dat de initiatiefnemers beogen. Omdat de coalitie en de zes initiatiefnemers niet dichter bij elkaar kwamen en om te voorkomen dat het voorstel door een meerderheid (CDA, VVD, FNP, SP) ingrijpend werd afgezwakt, is besloten om het initiatiefvoorstel voorlopig in te trekken.