Door Douwe Hoogland op 19 juni 2016

Steun de dorpsmolens

Als het gaat om de ambities van de provincie op het gebied van duurzaamheid en windenergie, slaan Hans van der Werf en consorten (LC, 16 juni) de spijker op zijn kop. Het wordt tijd dat er op het provinciehuis leiderschap wordt getoond. De kop moet uit het zand. Er is behoefte aan een goede structuur die van duurzame ambities werkelijkheid maakt. Verduurzaming van onderop is daarbij cruciaal. Het gebrek aan aandacht voor dorpsmolens bij het college, of het nu gaat om die bij Reduzum of elders, getuigt van weinig inlevingsvermogen. Juist dat lokale draagvlak voor duurzame initiatieven moet je koesteren en steunen. Door kleinere, verouderde molens op te ruimen, 330 stuks in totaal, creëer je letterlijk en figuurlijk ruimte voor dorpsmolens, zonneparken, lokale energiecoöperaties en andere initiatieven. Door het opruimen van oudere molens kunnen we moderne molens met een groter vermogen plaatsen. Dit betekent uiteindelijk minder solitaire molens en minder verrommeling van het landschap.

Douwe Hoogland, Statenlid PvdA

Artikel Hans van der Werf c.s.: ‘Fryslân, stimuleer lokale windenergie’ (LC, 16 juni 2016)

LC-20160616-ZU01026005

Douwe Hoogland