21 november 2012

Statenleden op bezoek in Reduzum

Op woensdag 21 november bracht een delegatie van de Statenfractie een bezoek aan het dorp Reduzum in de gemeente Boarnsterhim. De fractie was door de stichting Doarpsmune Reduzum uitgenodigd om kennis te maken en van gedachten te wisselen. De stichting heeft als doelstelling de verbetering van het milieu, het bevorderen van energiebesparing en het gebruik van duurzame energie in de dorpen Reduzum, Idaerd en Friens. Dit heeft onder andere geleid tot de exploitatie van één windmolen en ook zonnepanelen op de daken van verschillende dorpsvoorzieningen. Om 9.00 werden Statenleden Douwe Hoogland, Tjerk Voigt, Jouke van der Zee en Hetty Janssen hartelijk ontvangen door Henk Vellinga, de voorzitter van de stichting.

Bij een warm kopje koffie vertelde Henk eerst over Reduzum in het algemeen en hoe het zich ontwikkeld heeft. Het is een dorp dat op veel terreinen zijn eigen boontjes dopt. Vervolgens kwam de stichting Doarpsmune Reduzum aan bod. In vogelvlucht passeerde wat dusver is bereikt. Het begon in 1994 met de ingebruikname van een eigen windmolen, het hart van het energieproject. Maar daar bleef het niet bij. Inmiddels zijn verspreid over het dorp ook veel zonnepanelen geplaatst. Zo wordt zonne-energie opgewekt op de daken van de Trije Doarpen skoalle, de sportzaal en de sportkantine. In totaal zijn maar liefst 1000 panelen geplaatst. Tevens is geïnvesteerd in HR-ketels, zonneboilers, warmtepompen en LED straatverlichting. De dorpsbewoners dragen een extra steentje bij door zich ook thuis bewust bezig te houden met energiebesparing.

Na een gedachtewisseling over de kansen en breidingen voor Reduzum van het voorgenomen provinciaal beleid op het gebied van Windmolens is het bezoek afgesloten met een rondleiding door het dorp. Daarbij hebben de Statenleden vele goede voorbeelden gezien van duurzame en energiebesparende maatregelen die de inwoners hebben gerealiseerd.