9 november 2012

Statenleden onder indruk van werkbezoek

Vrijdagmiddag gingen Statenleden Tjerk Voigt en Douwe Hoogland op werkbezoek bij de Veilige Veste in Leeuwarden. Het voormalige politiebureau is door Fier Fryslân herbestemd tot opvanghuis voor ernstig bedreigde meisjes. Fier biedt begeleiding en (trauma)behandeling aan autochtone en allochtone kinderen, jongeren en volwassenen bij wie vaak sprake is van trauma als gevolg van seksueel misbruik, mishandeling, verwaarlozing, huiselijk geweld, eer gerelateerd geweld of andere traumatische gebeurtenissen zoals oorlogsgeweld of kinder- en mensenhandel.

De Statenleden maakten eerst kennis met de raad van bestuur Linda Terpstra en Anke van Dijke. Daarna volgde een lunch en een uitleg over Jongerenspoor. Het Jongerenspoor biedt verschillende programma’s en modules die – afhankelijk van de behoefte aan zorg – ingezet kunnen worden. Het aanbod van het Jongerenspoor geldt niet alleen voor meisjes maar ook voor jongens die pleger en/of slachtoffer zijn van (seksueel) grensoverschrijdend gedrag en veelal dezelfde achtergrond hebben als de meiden. Met die meiden gingen de Statenleden ook in gesprek. Dat maakte enorm indruk. Tjerk Voigt twitterde dan ook na afloop: “Ik ben geraakt door gesprek met meiden die slachtoffer zijn van (huiselijk/eer gerelateerd) geweld.”