4 maart 2011

Statenleden bij bijeenkomsten wonen

De PvdA organiseerde vrijdag in totaal drie bijeenkomsten over wonen/huren op het Noordoost-Friese platteland. De eerste vond plaats in ‘de Wynroas’ in Paesens-Moddergat. Na een woord van welkom door Cootje Klinkenberg, fractievoorzitter PvdA Dongeradeel, kreeg Tweede Kamerlid Jacques Monasch het woord. Hij gaf zijn visie op woningcorporaties in Nederland. “Woningcorporaties worden zo groot dat ze het overzicht niet meer hebben van wat er in de dorpen gebeurd”, aldus Monasch.

Hij vergeleek bijvoorbeeld de kleine woningcorporatie in Achtkarspelen met Elkien in Heerenveen. “De overheadskosten van de SWA in Achtkarspelen zijn 850 euro per jaar, bij Elkien is dat 600 euro meer”, aldus Monasch. In Den Haag wordt komende dinsdag over onder andere de woningwet gesproken. Het Tweede Kamerlid lichtte toe wat zijn inbreng daarin zou zijn. Statenleden Tjerk Voigt (woordvoerder Wonen) en Henni van Asten (ex-woordvoerder Wonen) waren vrijdag ook aanwezig.

Ook de lokale situatie kwam ruimschoots aan bod. Bijvoorbeeld het feit dat woningcorporatie Thus Wonen in dorpen als Nes en Wierum woningen al bijna een jaar te koop aan biedt, terwijl dit maximaal een half jaar mag zijn. Er waren ook positieve geluiden te horen. De wethouders uit de gemeenten Dongeradeel, Dantumadiel en Kollumerland hebben inmiddels wel stevig met de woningcorporaties onderhandelt over een nieuw woonakkoord. In het geval van de gemeente Kollumerland is daar een positief akkoord uitgekomen, waarbij Thus Wonen minder snel uit de dorpen zal verdwijnen. De gemeente Dongeradeel is nog volop in onderhandeling. Na de bijeenkomst in Paesens-Moddergat volgde nog een bijeenkomst in Oudwoude en de ronde door Noordoost-Friesland werd afgesloten met een politiek café in de Kruisweg in Damwoude.