Snelle evaluatie naar balans economie en ecologie in Waddenfonds

Door Provinciale Staten op 31 oktober 2019

De PvdA, GrienLinks, Forum voor Democratie en CDA willen dat er sneller dan gepland een evaluatie van het Waddenfonds komt. De partijen vragen gedeputeerde Sietske Poepjes (CDA) om niet tot 2021 te wachten en nog voor de zomer van 2020 een evaluatie aan Provinciale Staten voor te leggen. “Het doel van het Waddenfonds was het verbeteren van de kwaliteit van het Waddengebied”, verklaren Statenleden Jaap Stalenburg (PvdA), Jochem Knol (GL), Maarten Goudzwaard (FvD) en Wieke Wiersma (CDA). “Nu onderzoeksjournalisten aantonen dat er meer geld naar economische projecten gaat dan naar ecologie, wordt het hoog tijd dat we de subsidies en de hoofddoelen van het fonds opnieuw onder de loep nemen.”

Onafhankelijke commissie

“We delen de zorgen van de Waddenvereniging en deskundigen over het bedreigde ecosysteem en de versnippering van het Waddenfonds”, benadrukken de Statenleden. Van gedeputeerde Poepjes willen PvdA, GrienLinks, FvD en CDA weten hoe zij de balans tussen economie en ecologie beoordeelt. “Hoe bewaakt u het evenwicht?”, vragen de Stalenburg, Knol, Goudzwaard en Wiersma. De vraag of er een onafhankelijke commissie moet komen die de subsidies beoordeelt, laten de partijen afhangen van de evaluatie. “Gezien de harde kritiek op het volgen en evalueren van projecten is de roep om een onafhankelijke commissie een logische, maar we kunnen als Provinciale Staten pas conclusies trekken na de evaluatie.”

Toekomst Waddenfonds

Aanvullend willen de PvdA, GrienLinks, FvD en CDA van het college van Gedeputeerde Staten weten hoe zij de toekomst van het Waddenfonds zien. De Statenleden verwijzen daarbij naar een nog openstaande motie uit oktober 2016. Het college kreeg toen de opdracht om vooruit te denken en Provinciale Staten uiterlijk in 2020 te informeren over het vervolg van het Waddenfonds.

Jaap Stalenburg

Woordvoerder economie, werkgelegenheid, onderwijs, Europa, recreatie en toerisme, sociaal beleid, bestuur, participatie & veiligheid