Snel duidelijkheid over campagne TopDutch

Door Provinciale Staten op 10 januari 2020

De PvdA wil inzicht van Gedeputeerde Staten over de stand van zaken van de TopDutch-campagne. Deze campagne, bedoeld om internationale bedrijven naar het Noorden te halen, staat er volgens de PvdA zorgwekkend voor. “Het is duidelijk dat de drie provincies voor deze twee jaar durende campagne 1,2 miljoen euro beschikbaar hebben gesteld, maar onduidelijk is wat de campagne concreet heeft opgeleverd”, zegt Marijke Roskam. In de berichtgeving van de Leeuwarder Courant over TopDutch wordt daarnaast gesproken over interne ruzies, een breuk met de initiatiefnemers en Statenleden die in het duister tasten over de gang van zaken. Zij stelt daarom schriftelijke vragen.

Duidelijkheid

PvdA Fryslân wil graag weten of het klopt dat de Rouwe overweegt om de stekker uit TopDutch te trekken. Ook wenst de fractie onder andere antwoord op de vraag wat nu de stand van zaken is.

Rapport

Er komt nog een rapport met een analyse over de afgelopen twee jaar. Hierin wordt geëvalueerd wat de effecten zijn geweest van de campagne. “Wij zijn als Provinciale Staten niet geïnformeerd over de situatie. Ik wil dan ook graag weten of Provinciale Staten dat rapport ook krijgt en wat er gebeurt met de bevindingen.” Roskam begrijpt dat regiomarketing belangrijk is, maar heeft al een tijd kritiek op de grote bedragen die daarmee gepaard gaan. “Goede communicatie inzetten om Fryslân en de andere provincies als vestigingsregio neer te zetten is natuurlijk goed. Maar zulke negatieve berichtgeving rondom het inzetten van 400.000 euro publiek geld, dat baart ons zorgen.”

Woordvoerder

Marijke Roskam

Vicefractievoorzitter
Taal, Cultuur, Milieu, Economie, Duurzaamheid & Klimaat

Telefoon: 06 – 46 13 32 88

Waar ben je naar op zoek?