Door Provinciale Staten op 29 januari 2016

Sietske Poepjes geeft PvdA gelijk: bijdrage voor Omrop Fryslân

Better let as net. Omrop Fryslân krijgt vanaf 2017 een “substantieel en structureel” bedrag, zo blijkt uit een brief van gedeputeerde Sietske Poepjes (CDA) aan staatssecretaris Sander Dekker. Daarmee krabbelt de gedeputeerde terug nadat ze eind vorig jaar nog zei dat een eigen bijdrage vanuit de provincie onverstandig was. De PvdA is altijd duidelijk geweest: als je een zelfstandige Omrop Fryslân wilt moet je ook zelf bijdragen.

“Laten we hopen dat het niet te laat is”
De PvdA wil dat Omrop Fryslân zelfstandig blijft met een eigen redactie en een eigen hoofdredacteur. ‘It Frysk’ als tweede Rijkstaal rechtvaardigt deze bijzondere positie vindt de partij. Woordvoerder Marja van der Meer is blij dat Poepjes “eindelijk luistert”. “Het voortbestaan van ‘de Omrop’ is belangrijk voor Fryslân. Gelukkig voert de gedeputeerde nu wel uit wat we vorig jaar al vroegen. Laten we hopen dat het niet te laat is.” Hoeveel de provincie wil bijdragen om de zelfstandigheid van Omrop Fryslân te waarborgen is nog onbekend. Waar Poepjes zich in nevelen hult, is het voor de PvdA wel duidelijk. “Er staat 656.000 euro op de provinciale begroting voor Omrop Fryslân. Door dit geld direct vrij te maken geeft de provincie een duidelijk signaal af en kan het krachtig onderhandelen met de staatssecretaris.”