Ruim 400 demonstranten tegen gaswinning in Ternaard

Door Provinciale Staten op 14 september 2021

“Een natuurgebied bescherm je, dat win je niet uit.” Met die woorden van PvdA-Kamerlid Henk Nijboer waren de ruim vierhonderd demonstranten (waaronder de PvdA Fryslân) die tegen gaswinning in de Waddenzee protesteerden het roerend eens. Afgelopen zaterdag (11 september) kwamen wij in actie tegen het voornemen van minister Blok om gaswinning in de Waddenzee tussen Ternaard en Ameland toe te staan. Vanaf een kruispunt in Ternaard liepen de vierhonderd demonstranten naar een sportveld in de buurt van de NAM-locatie. Onze boodschap was duidelijk: Geen gaswinning in de Waddenzee.

(Tweede Kamerleden Henk Nijboer (PvdA) en (Sandra Beckerman (SP))

Naast Nijboer was ook Tweede Kamerlid Sandra Beckerman (SP) aanwezig. “Een meerderheid wil dit niet. Een meerderheid van de mensen in Friesland wil dit niet. Een meerderheid van de partijen in Provinciale Staten wil dit niet. En nu is de uitdaging: hoe zorgen we dat de meerderheid van de Tweede Kamer het ook niet wil.” Beckerman waarschuwde dat we van Fryslân geen tweede Groningen mogen maken. Andere sprekers waren o.a. Frank Petersen (Waddenvereniging) en de jonge Jikke (10), die een prachtig pleidooi hield voor de Kanoet. Alle sprekers ondertekenden een spandoek, dat op maandag aan minister Blok werd aangeboden tijdens zijn bezoek aan Ternaard.

(De sprekers ondertekenden een spandoek, dat op maandag aan minister Blok werd aangeboden)

Waar ben je naar op zoek?