Door Provinciale Staten op 21 februari 2017

Ried bouwt aan nieuw dorpshuis De Rede: ‘Wy dogge it mei elkoar’

FOTOREPORTAGE – Een hechte gemeenschap met grote plannen, zo kan Ried (Frankeradeel) het beste omschreven worden. Nadat het dorp vorig jaar met een groep vrijwilligers de lokale muziekkoepel deed herrijzen, is het nu de beurt aan dorpshuis ‘De Rede’. De PvdA bracht vrijdag een werkbezoek aan dit ‘rode’ dorp en kreeg daar een indruk van de ambitieuze plannen. Albert van der Voorn, voorzitter van de stuurgroep van het dorpshuis, gaf uitleg. Hij vertelde dat het niet alleen om sloop en nieuwbouw draait. “Wy hawwe respekt foar âlde gebouwen. De âld skoalle en masterswenning wurde ûnderdiel fan it doarpshûs.” Samen met dorpsbelang hield Van der Voorn een pleidooi voor extra steun: “De ferhâldingen tusken de gemeente en de provinsje kinne better.” Hij sprak de hoop uit dat het initiatief een bron van inspiratie wordt voor de aanwezige PvdA-politici.

De 450 inwoners van Ried zijn volgens Marjan Wewerinke (r.), voorzitter dorpsbelang Ried, altijd bereid om de handen uit de mouwen te steken

“Het dorpshuis is belangrijker dan de school”, aldus Albert van der Voorn (l.)

Ook al is het financiële plaatje nog niet helemaal rond, de voorbereidingen voor het nieuwe dorpshuis zijn al begonnen

Het neerzetten van de nieuwe muziekkoepel was voor het dorp een pilot om te bekijken of ze met vrijwilligers zo’n groot project aankonden

PvdA-wethouder Thiadrik Twerda vertelde dat de gemeente Franekeradeel graag ziet dat bewoners zelf initiatief nemen

In fin mear as in bears. Dat hebben de kinderen van Ried dankzij de lokale handenarbeidvereniging die een prominente plek krijgt in het nieuwe dorpshuis