Red de Grutto

Door Provinciale Staten op 25 september 2020

Het gaat ongekend slecht met de weidevogel. Hetty Janssen: “De PvdA wil niet dat er in 2021 weer een broedseizoen verloren gaat.” Tijdens de Statenvergadering over de startnotitie beheer en schadebestrijding gaf zij aan dat de PvdA zich kon vinden in de plannen, maar dat wij ongerust zijn over de tijd die het kost om deze uit te werken.

Actieplan Grutto

Daar willen we wat aan doen. In 2019 kwam Pieter Winsemius met een Aanvalsplan Grutto. Hij stuurt aan op vier speerpunten om de weidevogelstand te herstellen: de kerngebieden van weidevogels moeten groter; het waterpeil in de kerngebieden moet omhoog; het agrarische landgebruik moet worden aangepast, o.a. door het gras later te maaien en roofdieren moeten worden verjaagd. Om een verdere terugloop van het aantal weidevogels te voorkomen, wil de PvdA in zoveel mogelijk weidevogelkerngebieden starten met een pilot. In deze pilot wordt gewerkt aan agrarisch beheer en vernatting. Daarnaast is predatorenbeheer in de kerngebieden tijdelijk mogelijk om de balans tussen soorten weer te herstellen. Ons voorstel voor de pilot is met een ruime meerderheid aangenomen. Wij hopen dat dit zorgt voor een beter broedseizoen.

Faunabeheereenheid

De Faunabeheereenheid Fryslân (FBE) heeft een belangrijke taak bij het beheren van inheemse beschermde diersoorten en schadebestrijding. De FBE bestaat uit vertegenwoordigers van agrariërs, jagers, terreinbeherende organisaties, Het Friesch Grondbezit en het Kollektiven Beried Fryslân. De grotere rol die de FBE krijgt vraagt opnieuw om zorgvuldig te kijken naar de samenstellingen. “Wij vroegen eerder aandacht voor de vertegenwoordiging vanuit de natuursector in de FBE. Toen was er onvoldoende draagvlak om de tweede maatschappelijke zetel, in die richting op te vullen. Nu de rol van de FBE verandert, is er volgens ons een nieuwe situatie.” De PvdA steunde daarom het initiatief van GrienLinks om dit nogmaals aan te kaarten.

Hetty Janssen

Statenlid