PvdA wil „vernieuwen en experimenteren” na verkiezingen

Door Provinciale Staten op 29 november 2018

Op initiatief van de PvdA nam Provinciale Staten woensdag het voorstel aan, om het opstellen van een Statenprogramma of provinciaal opgavenprogramma voor te bereiden. “Voor de verkiezingen willen we dat de huidige Statenleden een advies aan de nieuwe fracties opstellen over het maken van een gezamenlijk programma na de verkiezingen”, legt fractievoorzitter Remco van Maurik uit. “Wij denken dat het goed is dat we proberen om samen de belangrijkste onderwerpen voor de komende jaren op papier te zetten.” Voor de PvdA is daarbij het betrekken van de Friese burgers een belangrijk element.

‘Opvolgers beslissen’

“We willen vernieuwen en experimenteren”, zei Van Maurik tijdens het debat. Hij gaf aan dat bij het huidige coalitieakkoord wel geprobeerd is om oppositie en coalitie te betrekken, maar dat het ophield bij het aanleveren van suggesties. De PvdA was helder over het feit dat de huidige Statenleden alleen voorbereiden. “Onze opvolgers maken de definitieve beslissing.” Daarmee was het PvdA-voorstel minder radicaal dan het initiatiefvoorstel ‘Anders Formeren’ van 50PLUS. Dit initiatief, dat geen meerderheid kreeg, wilde direct het opstellen van een Statenprogramma vastleggen en een open selectie van gedeputeerden doorvoeren. De PvdA stemde ook hierbij voor het Statenprogramma.