11 augustus 2013

PvdA wil NUON-gelden inzetten voor Fries MKB

De PvdA-Statenfractie wil dat de provincie Fryslân een deel van de NUON-middelen inzet om het midden- en kleinbedrijf in Friesland door de crisis te loodsen. Dat voorstel doet de partij komende woensdag tijdens de behandeling van de kadernota in Provinciale Staten. De PvdA Statenfractie wil dat de plannen van de Kredietbank Nederland worden gebruikt om leningen te verstrekken aan Friese bedrijven. Door geld aan het MKB te lenen wordt voorkomen dat enkele bedrijven en kan de werkgelegenheid in de provincie worden behouden.

Onnodige faillissementen voorkomen
Het MKB is door de voortdurende crisis, en daardoor interende reserves, veel kwetsbaarder geworden en voor steeds meer kleine ondernemingen dreigt een faillissement. Dat terwijl, minstens de helft van die ondernemingen wel levensvatbaar is en met een overbruggingskrediet voor langere tijd overeind kan blijven. Dat blijkt uit onderzoek van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK). De PvdA wil een deel van de NUON-reserve dan ook inzetten om de Kredietbank vaker overbruggingskredieten te laten verlenen.

NUON-gelden snel inzetten
De PvdA Statenfractie nam eerder het initiatief om in juni te komen tot een aantal quick wins: plannen die met de provinciale Nuon-reserve meteen van start kunnen. PvdA-woordvoerder Financiën Hetty Janssen: “In deze tijd van recessie moeten we de Nuon middelen niet op de bank laten staan, maar hun werk laten doen.” Ook potentiële ondernemers die financiering nodig hebben, kunnen van de regeling van de Nederlandse Kredietbank gebruik maken. “We willen daarom door middel van een begrotingswijziging € 5.000.000 beschikbaar stellen voor het eerste jaar van dit plan, aldus Janssen.

Kredietbank heeft plannen klaar
De overheid biedt in de vorm van de zogenaamde Bbz-regeling een sociaal vangnet voor ondernemers, maar de reikwijdte van die regeling is beperkt. Daardoor vallen veel (door)startende ondernemers tussen wal en schip. De ondernemers die zowel bij de commerciële kredietverstrekkers als via de Bbz-regeling niet kunnen lenen, kunnen wel terecht bij Kredietbank Nederland. Verschillende ondernemers zijn het afgelopen jaar door de Kredietbank geholpen. Om grotere aantallen ondernemingen te helpen heeft de Kredietbank meer geld nodig, dat beschikbaar gesteld kan worden vanuit de NUON-gelden. De meeste ondernemingen zijn met een lening van gemiddeld 20.000 à 50.000 euro geholpen.