Door Provinciale Staten op 7 november 2016

PvdA wil meer aandacht voor positieve gezondheid Friezen

De PvdA wil dat de vitaliteit van de Friese bevolking een belangrijker aandachtsveld wordt voor de Provincie Fryslân. Er moet volgens fractievoorzitter Remco van Maurik en zorgwoordvoerder Marja van der Meer specifiek meer oog komen voor positieve gezondheid. “We zien steeds meer dat mensen, zowel ouderen als jongeren, zich eenzaam of buitengesloten voelen”, lichten Van Maurik en Van der Meer toe. “Bij positieve gezondheid draait het niet alleen om iemands lichamelijke vitaliteit en levensstijl, maar ook vooral om levensgeluk en sociale contacten. Het actief deel kunnen nemen aan de maatschappij.”

Eenzaamheid
De provincie kan volgens de PvdA helpen een gezonde leefomgeving te creëren die helpt om de positieve gezondheid onder de Friezen te stimuleren. Pestgedrag maar ook eenzaamheid en andere psychosociale problemen zijn zaken die, aldus Van Maurik en Van der Meer, in de gangbare definitie van vitaliteit niet worden meegenomen. De PvdA-Statenleden willen dat de provincie met acties komt rond vitaliteit, positieve gezondheid en de aanpak van eenzaamheid.

Vitaliteitsalliantie
Het voorstel van de PvdA borduurt voort op het manifest van de vitaliteitsalliantie Fryslân die de Provincie Fryslân op 13 oktober samen met onder andere Sport Fryslân, Zorgbelang Fryslân en GGD Fryslân ondertekende. “We willen dat de provincie meer doet dan alleen een document ondertekenen”, stellen Van Maurik en Van der Meer. De PvdA is van mening dat de provincie een belangrijke verbindende en kennis delende rol heeft in het ontwikkelen van een brede vitaliteitsvisie die de Friese gemeenten kunnen doorvertalen.

Waar ben je naar op zoek?