PvdA wil dat knelpunten voor de paling door de provincie worden aangepakt om de palingpopulatie te versterken

Door Provinciale Staten op 25 juni 2021

De PvdA wil weten wat de provincie doet aan het versterken van de palingpopulatie in Fryslân. Uit een onderzoeksrapport van RAVON blijkt dat veertig procent van de Nederlandse wateren onbereikbaar is vanaf zee. Volgens de kennisorganisatie voor reptielen, amfibieën en vissen is dit een belangrijke oorzaak voor de marginale populatie. De PvdA vindt de uitkomsten zorgelijk, omdat het IJsselmeer een belangrijk opgroeigebied is voor de paling.

Vispassages voor de paling

De PvdA wil daarom dat de knelpunten die de paling hier tegenkomt worden aangepakt. Vanuit de Kaderrichtlijn Water (KRW) wordt al wel aan de blokkades gewerkt, maar volgens het rapport worden de leefgebieden voor de paling niet integraal ontsloten. Woordvoerder Hetty Janssen: “De paling is een bedreigde diersoort. Voldoende leefgebied is belangrijk om de populatie te versterken. Wij vinden het belangrijk dat daar aandacht voor is, en willen weten hoe de knelpunten in Fryslân kunnen worden aangepakt. Wij willen ook weten welke inspanning de provincie daarvoor levert.” Om het leefgebied van de paling te vergroten, kunnen meer goedwerkende vispassages worden aangelegd.