Door Provinciale Staten op 5 januari 2015

PvdA voorzichtig optimistisch over overname De Sionsberg

“Opgelucht, maar nog niet gerustgesteld”, dat zegt gedeputeerde Jannewietske de Vries in een eerste reactie op de overname van De Sionsberg door ZuidOostZorg, DC groep en Cardiologie Centra Nederland. Woordvoerder Douwe Hoogland is namens de PvdA Statenfractie eveneens voorzichtig optimistisch.

Vinger aan de pols
“Het is mooi dat er nu een initiatief is dat behoud van zorg in de regio Dokkum garandeert,” verklaart Hoogland. Hij is daarnaast tevreden over het feit dat er 80 tot 100 voltijd arbeidsplaatsen behouden blijven. “Dat De Sionsberg als volledig ziekenhuis niet zou terugkeren was helaas onvermijdelijk, maar het verliezen van alle banen was ondenkbaar.” Wel blijft Hoogland van mening dat de haalbaarheid van het initiatief nauwlettend in de gaten moet worden gehouden. “We houden de vinger aan de pols. Noordoost Fryslân verdient toekomstbestendige zorg op maat. Geen tijdelijke oplossing. Met zoveel verschillende partijen is het belangrijk dat alles goed op elkaar afgestemd wordt. We wachten de verdere invulling van de plannen af.” Eerder heeft gedeputeerde Schokker op initiatief van de PvdA de opdracht gekregen om “zorg op maat” te realiseren.