5 oktober 2012

PvdA voorstander van Fryslân als millenniumprovincie

De PvdA Statenfractie is voorstander van het plan om millennium provincie te worden. Dat liet woordvoerder Hetty Janssen woensdag weten tijdens de behandeling van het voorstel in Provinciale Staten: “De PvdA ondersteunt van harte het voorstel van het college. Het sluit goed aan bij ons ideaal om de lusten en de lasten eerlijker te verdelen op deze wereld.” Steeds meer mensen geven ook aan dat ze het belangrijk vinden dat er op een eerlijke manier geproduceerd en gehandeld wordt.

In 2000 hebben regeringsleiders van de lidstaten van de Verenigde Naties afgesproken om vóór 2015 belangrijke vooruitgang te boeken op het gebied van armoede, onderwijs, gezondheid en milieu. Er zijn acht concrete doelstellingen geformuleerd: de Millenniumdoelen. In Fryslân gaan we aan de slag met een plan van aanpak millenniumprovincie. Daarnaast is er in de Begroting 2012 een bedrag van € 124.000,- voor de bekostiging van het onderdeel \’maatschappelijk verantwoord vermogensbeheer\’ uit dit plan van aanpak. Hetty Janssen: “Wij vinden het een goede zaak om een deel van het vermogen van de Provincie te beleggen in Oikocredit via de BNG.”