PvdA vindt aanpassingen in concessie ov onacceptabel

Door Provinciale Staten op 19 februari 2020

In een tijd van verduurzaming en waarin we Friezen oproepen om met het openbaar vervoer te reizen, vindt de PvdA Fryslân het niet te begrijpen dat in de nieuwe plannen van de provincie de kwaliteit van het openbaar vervoer in Fryslân flink onder vuur komt te liggen. “Het is onacceptabel dat in het concept voor de aanbesteding openbaar vervoer dorpen een vorm van ov kwijtraken en dat er busritten in de ochtend kunnen verdwijnen door latere aankomsttijden”, reageert Statenlid Edou Hamstra. “Wij willen niet dat mensen gedwongen worden de auto te pakken omdat zij niet meer met het ov naar familie of werk kunnen reizen.” Hamstra gaat daarom tijdens Provinciale Staten mondelinge vragen stellen over het concept ontwerp.

Bereikbaar ov
De PvdA wil juist een beter aanbod van openbaar vervoer, dat leidt tot meer reizigers. “Als provincie hebben we een taak alle dorpen te bedienen, desnoods met maatwerk.”, zegt Edou Hamstra. “Maar maatwerk moet niet de standaard worden, het moet een uitzondering blijven. Dorpen met een regiofunctie, zoals Surhuisterveen en Oosterwolde, verdienen een sterke ov-verbinding waar omliggende dorpen op kunnen aansluiten. Mensen moeten zeker zijn van toegang tot een bereikbaar ov.”

Edou Hamstra

Lijsttrekker Provinciale Staten

Waar ben je naar op zoek?