Door Provinciale Staten op 21 december 2016

PvdA stelt Statenvragen over financiering sluis Kornwerderzand

Tijdens het vragenuurtje vraagt PvdA Statenlid Wanda Ottens vandaag opheldering van gedeputeerde Klaas Kielstra (VVD) over de nog ontbrekende financiering voor de verbreding van de sluis bij Kornwerderzand. “We willen precies weten welk bedrag de provincie op dit moment nog tekort komt en hoe het contact met Brussel verloopt over een mogelijke subsidie vanuit Europa.” De Tweede Kamer heeft onlangs 30 miljoen euro gereserveerd voor de nieuwe sluis, maar stelde als voorwaarde dat de provincie Fryslân de volledige financiering voor 1 oktober 2017 rond heeft.

Stap dichterbij
Een bredere sluis is belangrijk voor de economie van het volledige westelijke kustgebied, aldus Ottens. “Het biedt kansen voor de hele regio en vergroot de werkgelegenheid.” Ze benadrukt dat de financiering van de sluis met de steun uit Den Haag een stap dichterbij is, maar nog zeker geen feit. “De tijd begint langzaam te dringen. Daarom willen we duidelijkheid over de wijze waarop de gedeputeerde de komende tien maanden het nog ontbrekende bedrag veilig gaat stellen.” De PvdA vraagt gedeputeerde Kielstra een uitspraak te doen of het lukt om de ontbrekende financiering, van de totale kosten van 150 miljoen euro, binnen te halen. Daarnaast wil de PvdA elk kwartaal geïnformeerd worden over de gang van zaken. Ottens: “Als de financiering niet of niet volledig wordt binnengehaald willen we dat op voorhand weten.”