PvdA onder indruk van grootse plannen voor de Tsjûkemar

Door Provinciale Staten op 19 maart 2018

Vlak voor de verkiezingen nam PvdA De Fryske Marren vrijdag een grote groep Statenleden en andere PvdA-prominenten mee op stap door Joure en omgeving. “Der bart hjir fan alles,” zei afdelingsvoorzitter Teunis van der Veen bij de aftrap in Museum Joure. “Ut ús boargertop binne in soad nijsgjirrige ideeën kaam. Wy wolle dizze kânsen de kommende jierren pakke.”

Aandacht voor vakmanschap

De PvdA begon in Museum Joure, waar directeur Iris Nutma de politici bijpraatte over de toekomst van het museum. “We zijn uitgegroeid van Douwe Egberts-museum tot het museum van het maken, met aandacht voor het vakmanschap van de koffiebrander, klokkenmaker, kopergieter en zilversmid.” Ze deed een oproep aan de aanwezige Statenleden over de toegankelijkheid van provinciale fondsen. “Financiering van de provincie is gericht op initiatieven van onderop en de grote provinciale musea. Wij zitten nu tussen laken en servet.”

't Komt goed in De Fryske Marren

Hetty Janssen en Hans Konst bekeken het inmiddels tot 10 panden en 18.000 bezoeker uitgegroeide Museum Joure aandachtig.

Verkoop van de regio

Sybren Jansen en Floriaan Zwart van VVV De Friese Meren Gaasterland hielden vervolgens een pleidooi voor het geven van een economisch impuls aan de hele regio door een „sterke organisatie van gastheerschap, voorlichting en marketing”. Zwart vroeg de PvdA om politieke ondersteuning: “Het aanleggen van bijvoorbeeld fietspaden is belangrijk, maar de ‘verkoop’ ervan ook. Daar hebben we jullie steun voor nodig.”

't Komt goed in De Fryske Marren

Lijsttrekker Wietze de Haan met in zijn kielzog een grote groep PvdA Statenleden, (kandidaat) raadsleden en kandidaat Kamerlid Christa Oosterbaan.

Langer op de Tsjûkemar

“Van doorvaartsmeer naar een meer waar je langer blijft.” Frans Heesen gaf in hotel De Tjongervallei uitleg over de grootse plannen van de Club van Aanjagers van de Tsjûkemar voor het „nu nog lege meer”. Van een snelvaarstrook tot fietspaden, campings en een survivalbaan. “Alle bewoners kregen de afgelopen tijd de kans om te zeggen wat ze willen.” De komende vijftien jaar zal het gebied ingrijpend veranderen. Het eerste spektakelstuk start komende zomer: het iepenloftspul ‘Weispield, dreame oer de Tsjûkemar’.

't Komt goed in De Fryske Marren

De plannen voor de Tsjûkemar draaien volgens initiatiefnemer Frans Heesen om de vraag: “Hoe zorg je ervoor dat het hele gebied interessant is om te leven, wonen en recreëren.”