PvdA maakt zich zorgen over verdwijnen kampeerplekken

Door Provinciale Staten op 27 september 2021

Wie met een tent of stacaravan wil kamperen, kan op steeds minder plekken in Fryslân terecht. In het zuidwesten van onze provincie verdwijnen er de komende twee jaar bijna duizend vaste seizoensplaatsen op campings. Een zorgelijke ontwikkeling, vindt de PvdA. “De prijs van een luxe lodge ligt hoger dan een kampeerplaats voor een tent of caravan. De PvdA wil niet dat alleen kapitaalkrachten in Fryslân op vakantie kunnen”, reageert woordvoerder Jaap Stalenburg. Hij stelt schriftelijke vragen over de ontwikkeling.

Beoordeling plannen

De provincie heeft met het oog op ruimtelijke ordening de taak om deze plannen te beoordelen. Stalenburg wil weten op wat voor manier de plannen van deze campings worden beoordeeld. “Ik wil ook weten hoe het Friese landschap wordt beschermd, want de PvdA maakt zich zorgen over de impact van zoveel lodges op het landschap.” Hij vraagt de provincie om in gesprek te gaan met de betrokken partijen en te kijken of er campingplaatsen behouden kunnen blijven en de lodges betaalbaar blijven. Daarnaast vraagt de PvdA zich af hoe het landschap wordt beschermd tegen de impact van zoveel nieuwe lodges.