8 september 2013

PvdA groot voorstander extra sneltrein

Statenlid Jouke van der Zee: “Wy binne fan betinken dat der earder mear as minder yn it projekt ynfestearre wurde mat”. Het gaat dan om de extra sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen, waar de PvdA groot voorstander van is. Door het inzetten van een extra sneltrein per uur op de spoorverbinding Groningen – Leeuwarden komen er twee stoptreinen en twee sneltreinen per uur te rijden. Daardoor wordt het voor bussen en andere treinen makkelijker om goede aansluitingen en overstapmogelijkheden aan te bieden. Daarnaast gaan de sneltreinen nog nadrukkelijker als alternatief fungeren voor de auto op dit traject, omdat ze elk half uur gaan rijden.

Fietstunnel in Hurdegaryp
Tijdens de vergadering van Provinciale Staten werd ook een motie aangenomen van FNP, VVD, Grienlinks en de PvdA om onderzoek te doen naar een fietstunnel op het station in Hurdegaryp. Dit naar aanleiding van een brief van de gemeente Tytsjerksteradiel. Wat de PvdA Statenfractie betreft zou het college dat nog wel breder mogen trekken. Statenlid Jouke van der Zee: “Wy fine it in goeie saak dat it kolleezje nochris mei de regio fierder praat”. Het zou dan onder andere kunnen gaan over maatregelen in het kader van de veiligheid en toegankelijkheid van de stations in de dorpen.

Extra maatregelen
Omdat er meer treinen gaan rijden zijn verschillende aanpassingen nodig. Zo is het nodig om de overwegen veiliger te maken. De twee grootste maatregelen betreffen een spoortunnel in Leeuwarden en een spoortunnel in Groningen. Ook zullen er compenserende maatregelen ten aanzien van geluid worden gerealiseerd. De huidige sneltrein houdt zijn stop in Buitenpost en de nieuwe sneltrein stopt moet er tussen Zuidhorn en Hoogkerk ook dubbel spoor worden aangelegd. In Leeuwarden moet het station aan de oostkant worden aangepast voor de extra sneltrein. Alle perrons zullen op 168 meter lengte worden gebracht zodat er langere treinen kunnen stoppen dan nu het geval is.