25 februari 2013

PvdA Fryslân: zet in op werkgelegenheid van het Rijk

De PvdA Statenfractie in Fryslân wil dat het college van gedeputeerde Staten zich blijft inzetten voor het behoud van Rijksdiensten in Fryslân. Een motie van de PVV met die strekking werd tijdens de Statenvergadering van afgelopen woensdag aangenomen. Aanleiding voor de motie is het verplaatsen van 90 banen van het Openbaar Ministerie van Leeuwarden naar Groningen. Provinciale Staten wil dat Gedeputeerde Staten alles in het werk stelt om het recente verlies van hoogwaardige arbeidsplaatsen te compenseren. De Rijksgebouwendienst werkt op dit moment aan huisvestingsplannen van de verschillende Rijksdiensten en moet daarbij ook rekening houden met bezuinigingen.

De gezamenlijke lobby richting het Rijk van de Noordelijke provincies juicht de PvdA ook toe. Uit cijfers van de provincie Fryslân blijkt dat er in 2011 ongeveer 5200 banen van het Rijk in Fryslân waren. In Fryslân gaat het dan onder andere om veel banen bij het CJIB, banen bij Defensie, Justitie en de Belastingdienst. De PvdA Statenfractie blijft de situatie rond die Rijksdiensten goed in de gaten houden.