16 oktober 2013

PvdA Fryslân stelt via Youtube schriftelijke vragen

De PvdA Statenfractie heeft op een bijzondere en toepasselijke manier vragen gesteld om antwoord te krijgen op de problemen met WiFi in treinen in het Noorden. Statenlid Ömer Kaya heeft door de vragen te stellen via een filmpje op Youtube in Fryslân een primeur. Via de eigentijdse manier van het stellen van vragen, wil de PvdA het ook toegankelijker maken voor burgers om de politiek te volgen.

De vragen gaan over WiFi in de treinen van Arriva. Uit een peiling van de PvdA Statenfractie blijkt namelijk dat dit in de helft van de gevallen niet werkt. In juni van dit jaar werden door Statenlid Ömer Kaya ook al schriftelijke vragen ingediend over dezelfde problemen met het internet in de Arriva-treinen. In de antwoorden van Gedeputeerde Staten staat dat door het in gebruik nemen van een nieuwe portal nog slechts sporadisch problemen zouden voorkomen. Uit de peiling onder treinreizigers blijkt echter dat het WiFi-netwerk het in de helft van de gevallen niet doet. De peilingen zijn tussen juli en september 2013 uitgevoerd. Na 25 peilmomenten bleek het internet het in de helft van de gevallen niet te doen.

Mede daarom dient de PvdA de vragen per YouTube in. “Dan is ook voor Arriva beter inzichtelijk wat nu exact het probleem van reizigers is. Er is tenslotte toch overheidsgeld en een hoop energie van Arriva in gestoken.” Ook op sociale media, zoals Facebook en Twitter, wordt nog steeds geklaagd over niet-werkend internet. “Het zou dus wel leuk zijn, als we de antwoorden van GS ook weer in een Youtubefilmpje kunnen terugzien. Dat maakt de politiek voor burgers een stuk toegankelijker”, aldus Statenlid Ömer Kaya.