6 september 2013

PvdA Fryslân schaart zich achter ‘Eetbaar Fryslân’

Leeuwarden beschikt sinds kort over het programma ‘Eetbaar Leeuwarden’. Daarnaast is de hoofdstad van Fryslân uitgeroepen tot ‘Stad van de smaak’ in 2015. Uitgangspunt van ‘Eetbaar Leeuwarden’ is het samen door buurtbewoners duurzaam voedsel produceren in de eigen stad. Deze ‘stadslandbouw’ kan op termijn zorgen voor 300 tot 500 banen, zo is inmiddels de voorlopige uitkomst van een berekening door een student van Van Hall Larenstein. De PvdA Statenfractie schaarde zich samen met D66, Friese Koers, SP en FNP achter het idee van Grienlinks en diende sloot zich aan bij een motie over dit onderwerp.

Het stadsbestuur van Leeuwarden steunt het project en er wordt samengewerkt met o.a. het Nordwin College en de Friese Milieufederatie. Ook in andere gemeenten zijn initiatieven, zoals bijvoorbeeld in het dorp Makkinga (Ooststellingwerf), waar een collectieve dorpstuin al volop in gebruik is. Omdat in de startfase van het initiatief een (financieel) steuntje in de rug zeer welkom is, werd de motie ingediend. Alleen de VVD en PVV waren tegen het voorstel.