25 april 2013

PvdA Fryslân: ‘in juni eerste projecten uit NUON-geld’

De PvdA Statenfractie is blij dat eind juni al de eerste economieprojecten een beroep kunnen doen op de provinciale NUON-reserve. In het najaar volgt de verdeling van de rest van de €300 miljoen die de provincie Fryslân beschikbaar stelt om de economie te stimuleren. Provinciale Staten hebben hier op woensdag 24 april mee ingestemd. Woordvoerder Hetty Janssen: “In deze tijd van recessie kunnen we de Nuon middelen hun werk laten doen.” De gehele PvdA Statenfractie stemde dan ook voor de nota ‘Wurkje foar Fryslân’, waarin het college uitlegt hoe ze met de Nuon gelden om wil gaan.

Direct aan de slag
De PvdA diende bij de behandeling van de nota een motie in om al in juni al te besluiten tot een aantal quick wins. Dit zijn plannen die meteen van start kunnen en die concreet bijdragen aan de doelen van Wurkje foar Fryslân. De ideeën die vanuit de samenleving richting het provinciehuis zijn gekomen moeten hier ook nadrukkelijk bij worden betrokken.

Werkgelegenheid
Voor de PvdA is werkgelegenheid, economische structuurversterking en investeren in duurzaamheid erg belangrijk. Voor ons ook belangrijk: niet alles eenmalig inzetten, maar ook mogelijkheden houden voor de komende 20-30’jaar. Een motie die pleit voor het ineens afschrijven van infrastructurele projecten en daarmee voor de komende jaren ruimte op de begroting creëert, van de FNP, hebben we dan ook gesteund. Wij pleiten ervoor dat zowel de incidentele als de structurele middelen bij elkaar zichtbaar worden en blijven in een apart programma. Daarbij is het creëren van werkgelegenheid voor ons een heel belangrijk criterium.

Duurzame woningbouw
Projecten waarmee woningen worden gerenoveerd en duurzaam worden gemaakt, goed geïsoleerd worden e.d steunen wij graag, als het tenminste wordt uitgevoerd door lokale bedrijven, zodat de kaartenbakken in de Friese gemeenten niet voller raken, liefst leger raken. Concrete plannen om het MKB te helpen door de crisis te komen kunnen rekenen op onze steun. Ook plannen om op veel meer plekken traineeships mogelijk te maken, zijn eenvoudig en op korte termijn te realiseren en veel instellingen zijn gebaat bij het op deze manier aan het werk helpen van mbo, hbo en wo-ers

Woordvoerder Hetty Janssen: “Wij pleiten voor simpele plannen, haalbaar, direct uitvoerbaar. Weinig ambtelijke drukte erom heen. Gebruik maken van bestaande beleidsnota’s, dus geen nieuw beleid maken. Niet alleen, maar vooral samen met maatschappelijke partners en het MKB . De uitvoering bij hen leggen. En eenvoudige verantwoording achteraf. Geef de uitvoerende partners vertrouwen, laat ze aan het werk gaan.”