7 november 2012

PvdA Fryslân: ‘Hanzelijn is niet af’

De Hanzelijn is niet uitgevoerd zoals afgesproken. Dat vinden de PvdA-Statenfracties van Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel in een gezamenlijke verklaring. ProRail liet in het weekend weten dat de Hanzelijn, de spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle, 90 miljoen euro goedkoper is uitgevallen dan was begroot. Dat zou vooral te danken zijn aan een strakke planning en slimme aanbesteding.

Station Zwolle
Volgens de gezamenlijke Statenfracties is dit “een merkwaardig bericht dat de lading niet dekt”. Door de manier waarop de Hanzelijn nu gebouwd is, zouden treinen elkaar niet snel kunnen opvolgen. Dat komt onder meer doordat het spoor rond Zwolle minder modern beveiligd is dan was beloofd. Bovendien, zeggen de fracties, is de beloofde hogere rijsnelheid niet gerealiseerd. Daardoor zouden treinen op het traject er 10 minuten langer over doen dan “strikt noodzakelijk is”.

ProRail zegt in een reactie dat het project Hanzelijn is uitgevoerd op de manier waarop de minister dat in het tracébesluit heeft bepaald. De sporen en de beveiliging rond station Zwolle vallen buiten dit project. “Bovendien rijdt de trein gewoon 140 kilometer per uur”, zegt een woordvoerder.