12 januari 2013

PvdA Fryslân dolblij met doorgaan Kulturele Haadstêd

De PvdA Statenfractie in Fryslân is dolblij met het nieuws dat Leeuwarden doorgaat naar de tweede ronde in de strijd om Kulturele Haadstêd van 2018 te worden. Vrijdagmiddag werd het nieuws bekend gemaakt in het Koetshuis van Museum van Loon in Amsterdam. In Leeuwarden was de bijeenkomst live te volgen in de Blokhuispoort. Voor de PvdA is het doorgaan een mooie beloning voor een periode met hart en ziel hard werken aan het project. “Wy gunne Fryslân dat ús Haadstêd en provinsje sjen litte kin wat se yn ‘e hûs hat. We gunnen it oan alle ynwenners van Fryslân,” aldus Ingrid Wagenaar, woordvoerder Fryske Taal en Kultuer. Ook voor gedeputeerde Jannewietske de Vries is enorm enthousiast: “Dit is in geweldige opstekker foar Fryslân, in mentale trochbraak. Wy wurde no sichtber yn Europa.”

Elk jaar worden twee landen aangewezen die de culturele hoofdstad van Europa mogen leveren. Voor 2018 zijn dat Nederland en Malta. Malta telt één kandidaat: Valletta. Die stad presenteert in september haar tweede bidbook. In Nederland hebben vijf steden zich gekandideerd. De jury bestaat uit zes Nederlanders en zeven internationale experts en de wedstrijd bestaat uit twee rondes. Leeuwarden en Fryslân trekken al twee jaar met elkaar op om Kulturele Haadstêd 2018 mogelijk te maken. In september 2011 is vastgesteld dat de stad Leeuwarden de rol van aanvrager voor de titel culturele hoofdstad op zich neemt. Leeuwarden heeft het stokje van de Provincie overgenomen.

Foar alle Friezen
Het idee voor Fryslân als Kulturele Haadstêd kwam uit het project ‘Fryske Fiersichten’. In dat project kon iedereen ideeën aandragen over de toekomst van Fryslân. Nu al zorgt de kandidaatstelling van Leeuwarden voor nieuwe initiatieven en meer samenwerking in de regio. Wat de PvdA betreft komen Europeanen naar Fryslân om ze met trots te tonen waarom Leeuwarden het verdient een jaar lang culturele hoofdstad van Europa te zijn. Ingrid Wagenaar, wurdfierder Fryske Taal en Kultuer. “Wy gunne it ek oan frijwilligers, oan jonge keunstners, oan dwerse tinkers, sportivelingen. Oan koaren, korpsen, oranjeferienings, doarpsbelangen, oan alle Friezen.”