7 april 2013

PvdA Fryslân blij met stimulering weidevogels

Ondanks de grote inzet van boeren, natuurbeheerders en vrijwilligers gaat het over de hele linie gezien niet goed met de weidevogels in Fryslân. “It moat doch oars”, verwoordde Statenlid Riek van der Vlugt het tijdens de vergadering van Provinciale Staten afgelopen woensdag. De neerwaartse trend moet omgebogen worden in een opwaartse trend van veel weidevogelsoorten, zodat zich levensvatbare en duurzame populaties kunnen ontwikkelen. Voor de grutto wordt gestreefd naar minimaal 10.000 broedparen in Fryslân in 2020. Riek van der Vlugt: “En as it mei de skries goed giet, giet it mei mear greidfûgels goed”.

In een nieuwe nota moeten de kaders worden uitgezet voor een hernieuwd provinciaal weidevogelbeleid. Weidevogels hebben het namelijk lange tijd wel goed gedaan in Fryslân. Dat had vooral te maken met de manier waarop de landbouw werd uitgeoefend. Hierdoor waren veel gevarieerde, natte graslanden aanwezig, afgewisseld door waterrijke natuurgebieden. En daarnaast waren er waren relatief weinig verstoringbronnen zoals roofvogels en vossen. Riek van der Vlugt: “Wy binne ek bliid mei it inisjatyf Kening fan ‘e greide. Dit moat breed droegen wurde’. Kening fan ‘e greide is een club van betrokken en enthousiaste eenlingen die samen kiezen voor een nieuwe, multidisciplinaire aanpak om de toekomst van het weidelandschap aan de kaak en veilig te stellen.

De PvdA wil ook graag dat weidevogels in het zowel het basis- als in het vervolgonderwijs onder de aandacht worden gebracht. “Wichtich fine wy dat jongerein dat de leafde foar greidfûgels bybrocht wurdt”. Eind 2013 wordt het verder uitgewerkte plan door Provinciale Staten besproken.