3 februari 2013

PvdA blijft bovenop proces sociaal beleid zitten

De PvdA in Fryslân blijft bovenop het proces rond de overdracht van taken op het gebied van sociaal beleid en zorg naar gemeenten toe zitten. Ook nu in Provinciale Staten het besluit genomen is om de overdracht van het sociaal beleid en zorg van de provincie naar de gemeenten een jaar op te schuiven. De vermindering van de budgetten voor maatschappelijke organisaties is daardoor ook een jaar uitgesteld. Het voorstel hiervoor van PvdA, CDA en FNP werd tijdens het debat op 23 januari 2013 met een meerderheid van stemmen aangenomen.

Sociaal beleid en zorg naar gemeenten
Deze verandering van taken zal de komende jaren plaats vinden waarbij een aantal sociale taken over gaan naar de gemeenten. Statenlid Douwe Hoogland: “We leggen hierbij de nadruk op de taken en niet op de instellingen.” Eerder gaf fractievoorzitter Remco van Maurik ook aan welk principe de PvdA hierbij hanteert: ““We hebben verder aangegeven dat we het principe van ‘Lokaal Tenzij’ willen hanteren. Laat eerst het bestuur dat het dichtst bij burgers staat de taken uitvoeren. Voor veel sociale zaken zijn dat gemeenten.”

Geld voor overdracht vooral naar instellingen
Er werd ook een motie opgesteld om als Provinciale Staten ook echt goed in de gaten te houden hoe de zaken worden overgedragen. Over anderhalf jaar wordt geëvalueerd of de overdracht naar de gemeenten goed verloopt. Verder diende de PvdA-fractie een motie in om van het beschikbare budget het overgrote deel (85%) niet naar de Provincie zelf te laten vloeien, maar naar de instellingen die met de overdracht te maken hebben.

Waar ben je naar op zoek?