10 maart 2013

PvdA blij met terugkeer Vara jongerendebatten

De PvdA Statenfractie is blij dat maandag de hele dag de voorrondes van Vara ‘Op weg naar het lagerhuis’ in de Statenzaal van het Provinciehuis. Er waren 7 scholen die zich hadden aangemeld voor de voorrondes en PvdA-Statenlid Tjerk Voigt, was de hele dag aanwezig als jurylid. Bij Op weg naar Het Lagerhuis strijden zo’n 200 middelbare scholen uit het hele land in teams van 10 leerlingen om de nationale titel. De winnaars van de provinciale voorrondes gaan door naar de landelijke finales en de twee beste teams van Nederland nemen het tegen elkaar op in de finale die door de VARA op tv wordt uitgezonden.

In de finale van Op weg naar Het Lagerhuis in de provincie Friesland bleek RSG Magister Alvinus uit Sneek te sterk voor het Stellingwerf College uit Oosterwolde. De derde prijs is gewonnen door het Lauwers College uit Buitenpost. Op zondag 17 maart is op Omrop Fryslan vanaf 17.30 uur een compilatie te zien van de wedstrijd, ieder uur zal deze worden herhaald.

De Statenfractie van de PvdA Fryslân was eerder teleurgesteld dat het VARA Lagerhuisdebat voor scholieren niet werd gehouden in de Statenzaal van het Provinciehuis. De fractie stelde om die reden schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten en diende over dit onderwerp later ook een motie in. Tjerk Voigt, woordvoerder “Wij vinden het belangrijk om jongeren kennis te laten maken met de provincie en te laten leren over (provinciale) politiek en belang van daarvan.” De PvdA is blij dat zowel het Fries Jeugdparlement, als de voorrondes voor ‘Op weg naar het lagerhuis’ plaatsvinden in de Statenzaal van het Provinciehuis.