PvdA bezoekt ‘grootste gezin van Molkwar’

Door Provinciale Staten op 26 oktober 2017

FOTOREPORTAGE — Een krimpregio dat officieel geen krimpregio is. Het gebied rondom Molkwerum en Koudum (Súdwest-Fryslân) heeft daarmee te maken. Wat dit betekent voor wonen, werken en leren stond vrijdag centraal bij ‘PvdA foar Fryslân’. PvdA-wethouder Stella van Gent nam de Steatefraksje en andere PvdA-leden mee naar CBS ‘It Swannenêst’. Een van de vele kleine scholen in de regio die dichtgaan. “Het aantal basisscholieren daalt de komende jaren van 9.000 naar 6.000 leerlingen”, sprak Van Gent alarmerend. Onderwijsbestuurder Rika Tulner voegde daaraan toe dat de overgang van het basisonderwijs naar de ,,leerfabrieken” in het middelbaar onderwijs te groot wordt. “De scholieren die van kleine dorpsscholen komen verdrinken op de middelbare school.”

Zes kwartier of 20 minuten
Reizen van en naar school is een ander probleem dat tijdens het werkbezoek duidelijk werd. “Ouders vrezen een vwo-advies, omdat dit betekent dat hun kinderen naar Sneek moeten”, aldus Tulner. Van Gent verduidelijkte dat de provincie Fryslân wel reizen met de bus wel vergoedt maar de trein niet. “Dat terwijl de bus er zes kwartier over doet en de trein maar 20 minuten.”

Dorpsschool ‘It Swannenêst’ wordt liefkozend ‘het grootste gezin van Molkwar’ genoemd…

…maar dat maakt het, volgens Rika Tulner, moeilijk om het schoolgevoel in stand te houden.

Kleine scholen die dichtgaan krijgen in overleg met dorpsbewoners een andere bestemming, zoals seniorenwoningen of toeristische attracties.

Het overgrote deel van de leerlingen reist dagelijks vanaf het station Koudum-Molkwerum naar de middelbare school.

Fractievoorzitter Remco van Maurik (l.) deed in zijn afsluitende dankwoord de toezegging om met gedeputeerde Johannes Kramer te spreken over een oplossing voor de treinkosten.

Treinkaartjes zijn voor gezinnen met meerdere kinderen amper op te brengen. “Alleen de bus wordt voor de helft vergoed”, vertelde Stella van Gent (r.).

In Hindeloopen sloot kandidaat raadslid Marianne Poelman (l.) aan bij het rondetafelgesprek.

Winkie Zeldenrust (r.) vertelde vanuit haar rol bij de WMO-raad dat ze met veel succes WhatsApp groepen in het leven hebben geroepen om informatie uit de dorpen te krijgen.

Waar ben je naar op zoek?