29 oktober 2013

PvdA bezoek onveilige kruisingen Westergowei

De PvdA-Statenfractie was donderdagmiddag op bezoek in Wommels, op uitnodiging van 13 dorpsbelangen. Reden: de Westergowei tussen Leeuwarden en Bolsward. Sinds de opening van de weg wordt deze gezien als onveilig, met name op de verschillende kruispunten. In de afgelopen 5 jaar gebeurden er 82 ongelukken op het traject. Tijdens de bijeenkomst in Café en zalencentrum “It Reade Hynder” te Wommels werd feiten en cijfers over de weg toegelicht en gaf de politie een toelichting. Daarna werden per bus de verschillende kruispunten bezocht.

Woordvoerder verkeer en vervoer, Henni van Asten stelde eerder al mondelinge vragen tijdens de vergadering van Provinciale Staten. De PvdA Statenfractie heeft grote zorgen over de verkeersveiligheid op 80-kilometerwegen in Fryslan. Ook de Westergowei werd toen genoemd. De PvdA verwacht als reactie op die vragen op korte termijn een brief of notitie waarin de rapporten van de SWOV en de ANWB worden geanalyseerd, die op de zorgen van burgers en dorpsbelangen ingaat en waarin voorstellen voor maatregelen voor de aanpak van de verkeersveiligheidsproblemen worden gedaan.