14 november 2012

PvdA: ‘Begroting 2013 biedt volop kansen voor Fryslân’

Woensdag werd in de vergadering van Provinciale Staten de begroting 2013 behandeld. De Statenfractie van de PvdA in Fryslân is blij met de sluitende begroting, voldoende weerstandsvermogen en de solide financiële situatie van de Provincie. “Opvallend is dat de bezuinigingen zoals die voorzien waren voor deze coalitieperiode eigenlijk al grotendeels zijn gerealiseerd, en dat is mooi”, aldus woordvoerder Financiën Hetty Janssen. Er werd op constructieve wijze samengewerkt door het intensief uitwisselen van moties en amendementen. Dat heeft geleid tot meer draagvlak in de Staten voor voorstellen van verschillende partijen.

Regeerakkoord
“De verleiding is groot om vanuit PvdA hoek naar het regeerakkoord te kijken, dat zal ik niet doen. Ik wil graag iets zeggen over het regeerakkoord vanuit het perspectief van deze provincie”, aldus woordvoerder Hetty Janssen. “Vanuit dat perspectief zie ik een aantal bedreigingen, maar zeker ook een aantal kansen.” De bedreigingen zitten in de formatie van de landsdelen als alternatief voor de provincies. De PvdA in Fryslân wil er voor zorgen dat er een krachtig bestuursorgaan blijft op Friese schaal.

Hetty Janssen: “In combinatie met wat in het regeerakkoord genoemd worden als provinciale kerntaken, zijn wij bezorgd over de positie van de Friese taal en Cultuur. De Tweede rijkstaal is niet altijd vanzelfsprekend, wie maakt zich daar straks nog sterk voor? De regionale omroepen worden niet langer gefinancierd door de provincies. Omrop Fryslân heeft echter onder de regionale omroepen een bijzondere positie en taak. Gedeputeerde Staten, maar ook alle partijen zouden bij hun landelijke collega’s er op aan moeten dringen ervoor te zorgen dat Omrop Fryslân zijn positie als omroep voor Friesland echt kan blijven behouden. Die toezegging werd tijdens de vergadering gedaan.

Duurzaamheid
Het regeerakkoord biedt ook kansen voor Fryslân. De ambities op het gebied van duurzaamheid, duurzame energie sluiten goed aan bij onze ambities. Dit kabinet heeft er wat voor over om in 2020 voor 16 procent te voorzien in duurzame energie. De opmerkingen die in het regeerakkoord staan over het MKB, de krimpgebieden en het weer oppakken van de ecologische hoofdstructuur. Natuur krijgt weer een belangrijker plek, en dat juichen wij toe.

De PvdA diende verder een amendement in om kleinschalige initiatieven op het gebied van duurzaamheid, met name die initiatieven die van burgers, zelf vandaan komen te helpen via voorfinanciering of borgstelling. Wij willen daartoe 1 miljoen uit de VAR beschikbaar stellen. Voor het programma economie liggen mooie plannen op tafel. Wij zijn verder blij met de komst van het doefonds. De PvdA denkt dat dit fonds kansen biedt voor het MKB. Het fijnmazige netwerk van MKB is van net zo groot belang als de grootschalige bedrijvigheid.

Nuon-gelden
Hetty Janssen: “We zullen moeten anticiperen op de mogelijkheid dat we moeten gaan schatkistbankieren en de invoering van de Wet HOF.” Samen met CDA en FNP diende de PvdA een amendement in waarin staat dat het belangrijk is om daarom de afspraken zoals die in het verleden zijn gemaakt t.a.v. het NUON vermogen te heroverwegen. In deze tijd van recessie is het goed om de economie een impuls te geven en een deel van de reserves in te zetten om specifiek goede dingen voor Friesland te doen.

De PvdA-fractie diende daarnaast nog een aantal andere moties en amendementen (mee) in:

Verkeerssituatie Kanschool in Jubbega
Hetty Janssen: “Onlangs hebben wij vragen gesteld over de verkeersonveilige situatie bij de mr Kanssschool in Jubbega. Wij vinden het een provinciale verantwoordelijkheid om hier iets aan te doen, de school ligt aan een provinciale weg. De beantwoording van de vragen heeft ons net bereikt, en wij zijn verheugd te lezen dat de gedeputeerde het probleem erkent. Zij schrijft: het gevoel van onveiligheid kunnen wij ons voorstellen.” Via een motie werd GS gevraagd om binnen een maand of vier te komen met een plan voor de verbetering van de veiligheid ter plaatse. Deze motie werd aangenomen.

Hanzelijn
De Hanzelijn valt 90 mln goedkoper uit dan geraamd. Echter, er is nagelaten een aantal reistijdverkortende maatregelen te nemen wat tot gevolg heeft dat de reistijdwinst voor de treinen vanuit Leeuwarden bitter tegenvalt. Die actualiteit was voor de PvdA aanleiding om samen met de Christenunie, FNP en VVD een motie in te dienen die het college oproept het rijk en Prorail te bewegen de meevaller zo spoedig mogelijk te gebruiken om de traverse bij Zwolle en de Fevolijn zelf sneller te maken. Die mogelijkheden zijn namelijk best aanwezig. Ook deze motie werd aangenomen.

Toegang tot snel internet
Er dreigt een ongelijkheid tussen basisscholen: scholen met breedband internet en scholen zonder breedbandinternet. Voor het hedendaagse onderwijs is om kwaliteit te bieden een breedbandverbinding noodzakelijk. De PvdA diende daarom ook een motie in die er op aandringt dat alle basisscholen en middelbare scholen in Fryslân de beschikking moeten krijgen over de breedbandverbinding om leerlingen optimaal gebruik te laten maken van de digitale snelweg. De motie werd bij voorbaat al gesteund door D66, Christenunie en Friese Koers en werd met algemene stemmen aangenomen.

Jongerendebatten
Het Fries jeugdparlement krijgt al een plek, maar de PvdA-fractie zou graag willen dat Fryslân gastheer wil zijn voor het ‘VARA Op weg naar het Lagerhuis debat’. Voor weinig geld is hier sprake van en activiteit met een positieve uitstraling. Deze motie werd samen met de fracties van het CDA, FNP, Friese Koers, SP en Grienlinks ingediend en werd door een meerderheid aangenomen.

Situatie Hallum
De PvdA steunde de motie van het CDA om Gedeputeerde Staten te vragen in gesprek te gaan met het gemeentebestuur van Ferwerderadiel om te komen tot een oplossing voor de problematiek rondom de uitbreiding van het bedrijventerrein Hallum. De PvdA wil ook dat er een structurele oplossing komt en we verwachten nadrukkelijk van de gemeente, inwoners en bedrijven een actieve meedenkende houding.