27 februari 2013

PvdA achter motie verbetering organisatie provincie

De PvdA-Fractie in Provinciale Staten staat achter het maken van een plan van aanpak om de knelpunten in de gehele provinciale organisatie in kaart te brengen en deze op te lossen. Een motie van de VVD werd door bijna alle partijen in Provinciale Staten gesteund, alleen de PVV stemde tegen. In de motie wordt verder opgeroepen om het gebrek aan regie vanuit de provincie en aspecten van bedrijfscultuur die niet passen in een professionele en bedrijfsmatige bestuurs- en organisatiecultuur aan te pakken. Woensdagavond werd in een lang debat gesproken over de uitkomsten van het onderzoek naar het grondbeleid van de provincie, dat in opdracht van het college werd gedaan.

Rapport geeft duidelijk beeld
Fractievoorzitter Remco van Maurik: “Onze opdracht aan het college was om de organisatie drastisch aan te pakken en te verbeteren. Alles om te voorkomen dat geconstateerde fouten niet opnieuw gemaakt kunnen worden.” Het rapport van Berenschot geeft een zeer duidelijk beeld. Het is een kijkje onder de motorkap en geeft aan wat de oorzaken zijn van de haperende motor. Het is eerlijk, maar ook ontnuchterend. Berenschot geeft aan waardoor het komt dat er onvoldoende bestuurlijke sturing is gegeven: Uit het rapport blijkt dat nergens expliciet is vastgelegd welke gedeputeerde verantwoordelijk was voor het grondbeleid in brede zin. Remco van Maurik: “Er is daarnaast onvoldoende belang gehecht aan een goede administratieve inbedding en afhandeling van zaken betreffende het grondbeleid. Deze zaken kunnen niet, deze zaken mogen niet.”

Vertrouwen in college
De PvdA is blij met de openheid van het college. “Wat we zien is dan wel niet positief, het geeft wel de openheid en vertrouwen dat het College aan deze bestaande praktijken een eind wil maken”, aldus de fractievoorzitter. “Ook prijzen we ons ook gelukkig met het feit dat ondanks de gemaakte fouten, we er trots op kunnen zijn dat er geen misbruik en/of malversaties zijn geconstateerd.” De inzet en betrokkenheid en vooral de integriteit van bestuurders en ambtenaren staan buiten discussie.

Werken aan werkgelegenheid
Remco van Maurik: “Onze aandacht moet er nu ook vooral op gericht zijn wat er nog meer moet gebeuren. De economische situatie is slecht en heeft onze aandacht nodig. Mensen verliezen vandaag de dag hun baan, zijn onzeker over hun toekomst en moeten de broekriem aanhalen“. Kortom er moet gewerkt worden aan economische stimuleringsprojecten, aan werk, verduurzaming, glasvezel en ander projecten. “We hebben een agenda die ons als Statenleden voldoende werk geeft. Een agenda ook die tot uitvoering moet worden gebracht”.

Waar ben je naar op zoek?