27 februari 2013

‘Provincie moet zich meer met wonen bezighouden’

De PvdA Statenfractie houdt de situatie op de woningmarkt scherp in de gaten en wil dat de provincie Fryslân zich meer met wonen gaat bezighouden. Met name ook de mogelijkheden om als provincie een positieve bijdrage te kunnen leveren zodat de Fryslân een aantrekkelijke en goede provincie blijft om in te wonen. Daarom heeft de PvdA-fractie bij de behandeling van de evaluatie van het ruimtelijke beleid in de Statencommissie bijzondere aandacht gevraagd voor de inzet van de provincie Fryslân.

De fractie heeft aandacht gevraagd voor het belang van inbreiding en herstructurering in dorpen. Dit is van groot belang om dorpen aantrekkelijk te houden voor nieuwe en bestaande inwoners, zoals ook uit de evaluatie blijkt. De PvdA-fractie is blij dat het college heeft aangegeven dit belang te delen, en in het bijzonder hiervoor aandacht te willen hebben o.a. in de gesprekken die zij met gemeenten voeren over het woonbeleid en door te lobbyen bij het Rijk om in Fryslân hiervoor een pilot-gebied aan te wijzen.

Levensloopbestendige woningen
Ook is er door de PvdA Statenfractie aandacht gevraagd om het levensloopbestendig maken van woningen te stimuleren. Het college heeft aangegeven de levensloopbestendigheid van woningen mee te nemen in de afspraken die zij met gemeenten en woningbouwcorporaties bij stedelijke herstructuringsprojecten. De fractie blijft de voortgang van herstructureringsprojecten in kader van het Aanvalsplan Wonen nauwlettend volgen. Het opknappen en verbeteren van woningen, is deze goed voor de werkgelegenheid in de (Friese) bouwsector.

Uit de evaluatie blijkt ook dat de woningmarktcrisis in de hele provincie speelt. De PvdA fractie vindt het daarom van belang dat het college aandacht heeft voor het aantrekkelijk houden van de gehele provincie als plaats om te wonen, naast de specifieke inzet in gebieden waar de bevolking krimpt. Het College heeft aangegeven dat zij de ontwikkelingen nauwlettend en in alle regio’s volgen en bespreken met gemeenten en woningbouwcorporaties. Dat is een bredere inzet dan blijkt uit de evaluatie en de PvdA-fractie vindt deze inzet dan ook goed en gewenst.