PvdA wil snel internet als nutsvoorziening

Door Provinciale Staten op 23 mei 2018

De PvdA wil dat gedeputeerde Sietske Poepjes (CDA) bij de Europese Unie erop aandringt dat snel internet zo snel mogelijk erkend wordt als nutsvoorziening. “Wij vinden dat iedereen gebruik moet kunnen maken van snel internet en dat de aansluiting op snel internet daarmee van algemeen belang is”, aldus fractievoorzitter Remco van Maurik. Dit sluit aan bij de aanbevelingen van de Noordelijke Rekenkamer in het rapport ‘Internet, en snel een beetje graag!’ waarover Provinciale Staten woensdag debatteren.

Burgers betrekken

Verder roept de PvdA op om burgerinitiatieven te betrekken bij de aanleg van snel internet, specifiek bij de zogenoemde ‘grijze’ adressen. Volgens Van Maurik draagt het aansluiten van deze gebieden voor een groot deel bij aan het succes van snel internet in de onrendabele ‘witte’ gebieden. Van Maurik benadrukt dat de grijze gebieden „niet het nieuwe wit” moeten worden. Hij herhaalt daarbij de toezegging van gedeputeerde Poepjes dat er bij de aanleg van snel internet samengewerkt zal worden met lokale initiatieven. “Wij denken dat vooral het collectief De Fryske Mienskip op Glas een trekkersrol kan spelen.” Volgens de PvdA heeft dit burgerinitiatief veel kennis, contacten en draagvlak om ook snel internet in het grijze gebied te realiseren.