PvdA wil garantie: geen zout- of gasboringen onder de Waddenzee in de Waddenagenda 2050

Door Provinciale Staten op 18 juni 2020

De PvdA Fryslân maakt zich zorgen over de totstandkoming van de Gebiedsagenda Wadden 2050, nu de Waddenvereniging uit het overleg van de Waddenautoriteit is gestapt. Uit publicaties over dit vertrek blijkt dat de Waddenvereniging ontevreden is over de manier van overleg en de gebiedsagenda. PvdA-Statenlid Hetty Janssen stelt daarom schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten. “De Waddenvereniging uit zijn bezorgdheid over de bescherming van de Waddenzee als werelderfgoed. Het gaat hier om een uniek natuurgebied van mondiale betekenis waar de natuur nu nog redelijk ongestoord haar gang kan gaan. Wij willen daarom graag weten waar de onvrede over het tot stand komen van de Waddenagenda 2050 over gaat,” reageert Hetty Janssen. “Zij zetten zich in voor de bescherming van de natuur in het Waddengebied, wordt de natuur in 2050 dus wel genoeg beschermd?”

Boringen

Janssen wil ook weten of in de concepten voor de Waddenagenda 2050 economische activiteiten worden toegestaan die de natuurlijke processen in de Waddenzee in gevaar brengen, zoals zoutwinning of gasboringen onder de Waddenzee. “Wij hebben ons als Provinciale Staten meermaals uitgesproken over de waarde van het gebied en de bescherming ervan. Wij vragen ons daarom af of het College nog steeds uitvoering geeft aan de uitspraak dat wij niet meewerken aan gasboringen in Fryslân, dus ook niet onder de Waddenzee.” De PvdA verlangt een garantie van Gedeputeerde Staten dat zij niet akkoord zal gaan met een Waddenagenda 2050 waarin zout- en/of gasboringen onder de Waddenzee zijn toegestaan.

Hetty Janssen

Statenlid