PvdA wil Friese zienswijze over uitbreiding Lelystad Airport

Door Provinciale Staten op 26 oktober 2017

De PvdA roept de provincie Fryslân op om een eigen zienswijze in te dienen over de uitbreiding van Lelystad Airport. Statenleden Remco van Maurik en Wanda Ottens vinden dat de aangetoonde misrekeningen in de geluidsbelasting en milieueffecten daar nadrukkelijk aanleiding toe geven. “Wij denken dat het noodzakelijk is dat de provincie de burgers helder en duidelijk vertelt wat de impact is van het groeiende aantal vliegbewegingen boven Fryslân.” Daarbij benadrukken de PvdA Statenleden dat de communicatie vanuit het ministerie richting de burgers geen schoonheidsprijs verdient.

Herindeling luchtruim

Vorige week was er op het provinciehuis in Leeuwarden een speciale bijeenkomst van Provinciale Staten waar experts de consequenties van de uitbreiding bespraken. Daar werd duidelijk dat het aantal vliegbewegingen vanaf 2019 zal stijgen naar 25.000 en later zelfs naar 45.000 vliegbewegingen. Ook werd duidelijk dat hiervoor een herindeling van het luchtruim nodig is, maar dat deze niet voor 2023 klaar zal zijn.

De PvdA verwacht uiterlijk vrijdag 10 november 2017 antwoord te krijgen op de vraag of de provincie Fryslân inhoudelijk wil reageren op de uitbreidingsplannen. Eventueel kan Provinciale Staten zelf nog besluiten een zienswijze in te dienen.