PvdA stelt grondbank en toekomst Fair Fryslân zeker

Door Provinciale Staten op 15 november 2018

“Het onze taak om onze nek uit te steken. We moeten als provincie ambities tonen en het goede voorbeeld geven.” Fractievoorzitter Remco van Maurik was gisteren bij het begrotingsdebat kritisch over de afwachtende houding van het college. “Ze stralen uit dat ze klaar zijn en tevreden zijn met de behaalde resultaten. De vraag is niet of het beleid is uitgevoerd, maar of het ook werkt.” De PvdA vindt dat er nog genoeg doelen en problemen zijn die niet kunnen wachten tot de verkiezingen in maart.

Duurzaamheid voorop

Een blijvende inzet op duurzaamheid was de eerste ambitie die Van Maurik naar voren bracht. Naast het streven om de laatste vuilnisbak in het Fries Museum te zetten, vroeg de PvdA specifiek aandacht voor energiebesparing: “Wij vinden het schrikbarend dat Fryslân koploper is als het gaat om slecht geïsoleerde kantoorgebouwen.” Een tweetal voorstellen over het behalen van bespaardoelstellingen en het energieneutraal maken van provinciale gebouwen behaalden een ruime meerderheid.

Grondbank voor veenweide

Ondanks de meningsverschillen over de aanpak van de Friese veenweide, wordt het belang van een grondbank voor ruilverkaveling breed gedeeld. Nu het erop lijkt dat de provincie Fryslân naast een bijdrage grijpt vanuit de Klimaatenvelop van minister Wiebes, deed de PvdA met succes het voorstel om zo nodig zelf een grondbank in te richten. Een gezamenlijk voorstel met GrienLinks om het landbouwtransitiefonds te verlengen haalde het niet.

Zorg staat onder druk

“Voldoende handen aan het bed, binnen de zorg is dat het allerbelangrijkste,” vervolgde Van Maurik zijn verhaal. Het groeiende zorgtekort en de druk op lokale zorgvoorzieningen, noemde hij als derde focuspunt. Toch zijn er volgens de PvdA kansen genoeg. De Friese zorgeconomie is daar een van, maar volgens Van Maurik is het de ‘verloren zoon’ van dit college. De PvdA kreeg een toezegging dat het begin 2019 duidelijkheid krijgt over de doelen en inzet op het gebied de zorgeconomie.

Iepen Mienskipsfûns XXL

Een lange discussie vond plaats over het geven van geld aan individuele projecten en musea of het instellen van een brede regeling, een Iepen Mienskipsfûns XXL. Van Maurik streed voor het laatste en vroeg, met D66, om een tussenregeling zodat initiatieven „niet hoeven te wachten op de stroperige procedures in het provinciehuis”. De verdeeldheid hierover was groot, waarna de PvdA voor alle losse initiatieven – Museum Hindeloopen, Expeditieschip Willem Barentsz en Museum Belvédère – stemde.

Fairtrade stimuleren

Succes was er ook voor Fairtrade. De PvdA wist voor 2019 provinciale steun zeker te stellen. “Eerlijke handel is een belangrijk streven”, benadrukte Van Maurik. Met het geld, 30.000 euro, is Fairtrade Fryslân in staat om komend jaar zelfstandig het belang van ‘fairtrade’ te stimuleren. Vanaf 2020 valt het onder de provinciale ‘Global Goals’-projecten.