‘Meer ruimte voor ‘Groningse’ windmolens en zonneweides’

Door Provinciale Staten op 21 februari 2018

De PvdA pleitte in Provinciale Staten voor meer ruimte voor lokale duurzame initiatieven. Bij het debat over de wijziging van de ‘Verordening Ruimte’ vroeg woordvoerder Tjerk Voigt om een onderzoek naar het inpassen van kleine windmolens van 15 meter hoogte. Deze windmolens, die in buurprovincie Groningen al zichtbaar zijn, noemde Voigt een „grote stap vooruit”. Deze mening deelt de PvdA met landbouworganisatie LTO Noord.

Zonneweides

De PvdA riep gedeputeerde Klaas Kielstra (VVD) eveneens op om de mogelijkheden voor zonneweides te verruimen. “De PvdA is groot voorstander van deze initiatieven, als er maar lokaal draagvlak is en er aandacht is voor de ruimtelijke kwaliteit”, benadrukte Voigt. “Wij hopen daarom ook dat de gedeputeerde gebruik maakt van de mogelijkheid om ontheffing te verlenen voor zonneprojecten.”

Mestvergisters

Toen de discussie vervolgens inging op de vraag of mestvergisters wel of niet thuishoren in de provincie Fryslân, was het standpunt van de PvdA helder. “Wij willen geen industriële mestvergisters toestaan”, aldus Voigt.