‘Machinaal broeden weidevogels is schijnoplossing’

Door Provinciale Staten op 30 november 2017

De slechte stand van de weidevogels is een signaal dat het niet goed gaat met het Friese landschap en de natuur. Dat zei PvdA-Statenlid Hetty Janssen woensdag in Provinciale Staten. “Het doel was 10.000 broedparen. Als we niets doen dan komen we hooguit op 4.000 paren”, sprak Janssen vol ontzet en verbazing. De PvdA pleitte voor acties op korte en langere termijn. “Er moet veel meer gedaan worden.”

Natuurlijke landbouw

Meerdere malen maakte Janssen in het debat het verwijt richting gedeputeerde Johannes Kramer (FNP) dat hij niet van plan is om „echt werk te maken” van het weidevogelprobleem. “We doen wel, maar eigenlijk bij lange na niet voldoende.” Janssen betitelt de bewering van Kramer dat hij blijft vasthouden aan de oorspronkelijke doelstelling als onzin. “Je weet zeker dat die niet gehaald wordt.”

Als oplossing denkt de PvdA aan het uitbreiden van weidevogelkerngebieden. “Op de langere termijn is een andere manier van landbouw en het vergroten van het beschermde leefgebied van de weidevogels nodig”, aldus Janssen. Het gaat dan om zaken als het stoppen met intensieve landbouw en het stimuleren van natuurlijke landbouw met kruidenrijk grasland.

Broedmachines

Een amendement van PvdA, D66 en PvdD om machinaal broeden van weidevogels tegen te houden behaalde geen meerderheid. Een gemiste kans, vindt Janssen. “Het uitbroeden van eieren is een schijnoplossing en symptoombestrijding. De kans van slagen is gering.”

Initiatiefvoorstel

Om het weidevogelprobleem maar ook de teruglopende aantallen insecten en de enorme CO2-uitstoot in het veenweidegebied aan te pakken slaan de PvdA en D66 de handen ineen. Samen komen ze met een initiatiefvoorstel. Tijdens het debat nodigde Janssen de andere partijen „van harte uit” om mee te doen.

Hetty Janssen

Statenlid