Kijlstra Riolering: “Wij willen beste werkgever van Fryslân worden”

Door Provinciale Staten op 27 september 2018

FOTOREPORTAGE — “De PvdA moet weer een prominente rol krijgen in het bestuur van Fryslân.” Burgemeester Tom van Mourik (VVD) van Smallingerland sprak lovende afsluitende woorden tijdens het bezoek van PvdA foar Fryslân aan Drachten. ’s Ochtends vroeg verzamelden PvdA Statenleden, raadsleden en bestuursleden zich bij coffeeshop Gili Senang. Daar kregen ze van Roberto Schoenmaker uitleg over de ‘voor- en achterdeur’-problematiek van coffeeshops en het wetsvoorstel voor legale wietkweek. “Om dreiging op vervolging en criminaliteit te verminderen moet de achterdeur onderdeel van de exploitatie worden”, concludeerde Schoenmaker.

Vaarweg Drachten

Van wietkweek naar de productie van rioolbuizen. Een groter contrast is er bijna niet. De rondleiding van Klaas Vermeulen en Marcel van Haeringen bij Kijlstra Riolering gaf een goed beeld waarom een nieuwe vaarweg bij Drachten belangrijk is voor lokale ondernemers. “Al het zand, grind en cement voor de productie van driehonderd tot vijfhonderd ton beton komt over het water”, vertelde Vermeulen die ook duurzaamheid noemde als argument voor watertransport. Tijdens het afsluitende gesprek op het gemeentehuis beaamde wethouder Robert Bakker dit: “Vervoer over het water is de toekomst.”

Gili Senang: "Achterdeur moet onderdeel worden van exploitatie coffeeshops"
Cannabisadviseur Schoenmaker (r.) zei dat coffeeshops jongeren beschermen tegen criminaliteit en harddrugs.

Gili Senang: "Achterdeur moet onderdeel worden van exploitatie coffeeshops"
Met twee coffeeshops meldde Smallingerland zich aan als proefgemeente voor legale wietkweek…

Gili Senang: "Achterdeur moet onderdeel worden van exploitatie coffeeshops"
…Gili Senang is één van die coffeeshops. Wekelijks komen hier 10.000 bezoekers die elk gemiddeld 10 euro besteden.

Gili Senang: "Achterdeur moet onderdeel worden van exploitatie coffeeshops"
Wat volgde was een levendige discussie over veiligheid, medicinaal gebruik, productkwaliteit en ‘ondergrondse’ bevoorrading.

Kijlstra Riolering: "Vaarweg Drachten is essentieel voor aanleveren grondstoffen"
Klaas Vermeulen is samen met zijn vader en broer eigenaar van de holding waar ook Kijlstra Riolering onder valt.

“Wij nemen alleen familiebedrijven over”, zei Vermeulen. “Wij gaan voor kwaliteit boven massa.”

Marktleider Kijlstra Riolering heeft grote ambities. “Wij willen de beste werkgever van Fryslân worden.”

Een positief besluit in de vaarwegendiscussie is waar Vermeulen en zijn vader (l.) op hopen…

“Zonder diepere vaarwegen zullen schepen Drachten mijden, waardoor wij vrijwel zeker zullen verhuizen buiten Fryslân.”