‘Kansen pakken voor Friese veenweide’

Door Provinciale Staten op 26 januari 2018

“Het verbaast mij dat andere partijen, vooral uit de coalitie, denken: nu gaat er eindelijk iets gebeuren.” Statenlid Hetty Janssen hield zich niet in bij het debat over de uitvoering van de veenweideaanpak voor 2018 en 2019. “De plannen bevestigen onze vermoedens dat er in de kansrijke gebieden nog steeds niet of nauwelijks iets van de grond komt.” Ze benadrukte dat het inklinken van de veenweide een enorme maatschappelijke schade met zich mee brengt. “Veel groter dan de schade die boeren ondervinden van een eventuele peilverhoging van het grondwater.” De PvdA stemde tegen het uitvoeringsplan.

Gebiedscoördinatoren

De provincie moet volgens de PvdA de kansen die er zijn pakken. “Er zijn in ieder kansrijk gebied boeren die wél goede ideeën hebben voor landbouw dat past bij het gebied”, zei Janssen. Met een motie pleitte de PvdA voor het aanstellen van lokale gebiedscoördinatoren die de schakel moeten vormen tussen burgers, boeren en bestuurders. Gedeputeerde Sietske Poepjes zag, na een sterke bijdrage van Janssen, het nut en de noodzaak in van deze coördinatoren uit de mienskip. Provinciale Staten nam de motie met een ruime meerderheid aan. Er zullen in totaal acht gebiedscoördinatoren komen.

Hetty Janssen

Statenlid